söndag 25 mars 2012

Vår i Trystorps ekäng

Nä det var inget vitsippshav än.
Men åkrarna var ganska gröna...

 Och fåglarna kvittrade. Vi filmade/spelade in de kvitter vi inte kände igen för att jämföra med skivan med fågelläten. (Bofinkens lockläte till exempel. Jag kände bara igen dess vanliga melodi...)
Lite grönt här och var men grönska är, som ni ser, en klar överdrift. Däremot vaknar naturen just nu.
Hur mycket vårsprall som helst och helt underbart var det!!!

 En liten fågelfjäder i mossan.
 Många stora knotiga ekar. Den här tros vara cirka 400 år gammal.
 Blåsippor...
Alldeles blått var det fläckvis var man än gick där bland lövträden.
 Tibast.
Den blommar före lövsprickningen och blommorna luktar riktigt gott.
 Och VITSIPPOR!!!
Inte massor, det dröjer nog några veckor. Men ändå en del.
 På hemvägen stannade vi till i stadsparken.
Alldeles gult av vintergäck och vårlök och blått av scilla.
En del snödroppar var det förstås också.
Och krokus.
Och här spricks det för fullt :)
Jag försöker insupa varje ögonblick och blir precis hur sprittig som helst!
Efit-dag i inlägget nedanför :)

6 kommentarer:

  1. Så ljuvligt med blåsisar!

    // Kram

    SvaraRadera
  2. Vilka helt underbara bilder! Här kan man verkligen tala om våryra och vårkänslor! :-)

    Ser ut som det är en nötskrika som lämnat sin fjäder där på marken.

    // Lisbeth

    SvaraRadera
  3. Anna; Jag tror alldeles bestämt att blåsippor är min favoritblomma!

    Lisbeth; Det var mer än jag kunde lista ut. Kul att veta! Vi såg ingen nötskrika men hörde dem däremot...
    Och jag förstår ju att det kommer att komma bakslag, men blir helt lycklig av det här vädret och alla vårtecken :)

    SvaraRadera
  4. Underbara vårbilder!!! Sån fin fjäder! Våryra och vårkänslor! Härligt!!

    SvaraRadera
  5. Underbara bilder!
    Såna utflykter älskar jag!

    SvaraRadera
  6. Kattalena; Ja fjäderns verkligen lyste när den låg där. Jag trodde nästan att det var en bit skräp innan jag böjde mig ner för att kika närmare :)

    Ulrika; Jag också. Och det är så härligt att våren kommit så att man kan göra sådana tripper. Vintertid blir det inte alls så värst många utflykter och absolut inte ut i skog och mark...

    SvaraRadera