torsdag 15 mars 2012

Infall och sjukstuga

Man kan komma på, sådär när klockan passerat tio på kvällen om man sånär har somnat, att Venus och Jupiter ju ligger nära varandra nu. Och att det var länge sedan vi tittade på stjärnhimlen.
Och så kan man yppa detta för sin sambo som bums nappar och börjar fixa varm choklad.
Och så kan man, precis mitt i natten, stå utanför stan, dricka varm choklad, äta ostsmörgås och blicka upp mot stjärnhimlen.
Alltmedan det blir frostigt i gräset och tystnaden ligger kompakt sånär som på en kanadagås som drömmer mardrömmar (?).

Alldeles galet mysigt och mäktigt.

Mindre mysigt är det idag. Nu är här sjukstuga igen -den här gången är det sambon som åkt dit.
Jag tycker verkligen att personal på förskolan skulle slippa karensdagen...

Själv har jag absolut inga som helst planer på att bli sjuk igen. I morgon bär det av till hufvudstaden med mamma. Två nätter på hotell, muséer och Dirty Dancing.

Men först två dagars jobb.
Talliho!

6 kommentarer:

  1. Det lät ju jättemysigt, kul att ni är så spontana :D

    Tråkigt att han är sjuk, hälsa från mig...

    SvaraRadera
  2. Suck -så härligt. Njut... min man hade säkert också följt med ut när vi var unga och relativt nyförälskade. Nu kan jag ibland såna härliga stjärnkvällar fråga om han inte vill följa med mig ut och titta. Svaret är klart och tydligt: NEJ.

    Jag känner stark empati med sjuklingen. Har legat däckad sen i söndags och idag har jag fått en svidande blåsa på tungan... kan varken prata eller äta.

    SvaraRadera
  3. Haha .., ler åt Bloggblads kommentar om maken som inte vill följa med ut och titta ,-)

    Det hade nog inte jag heller gjort.
    Vad planeterna har för sig bekymrar mig föga ,-)

    SvaraRadera
  4. Ps. Ja, jag inser att det inte är något "bekymmer" för er, det där med planeterna, utan bara intressant och roligt! Ds.

    SvaraRadera
  5. De lyser väldigt starkt de där planeterna. Tittar på dem varje kvällsrunda med vovven :-). Och sen kommer jag på mig med att nynna en låt från filmen "Hair" - The Age of Aquarious…

    Jag tycker verkligen också att förskolelärare skulle vara utan karensdagar!!! Tala om extra utsatta… Krya på sig till sambon!

    SvaraRadera
  6. Erika; Det var verkligen jättemysigt. Och jag tycker att det är kul att kunna göra sådär ibland. Helt oplanerat och väldigt opretantiöst :)

    Bloggblad; Haha, just nu låtsas jag att det alltid kommer att vara så här ;) Fast sambon är mer på hugget än jag när det gäller stjärnor och planeter så det är kanske jag som kommer att säga nej om sisådär en tjugo år :)

    Elisabet; Jag hade aldrig brytt mig särskilt om stjärnhimlen innan vi gick den där kursen på universitetet förrförra hösten. Och oj så glad jag är att vi gick den! Varenda en av oss som gick den fick plötsligt en helt annan fascination för detta att titta på stjärnor nattetid ;)

    Kattalena; Ja, de gick verkligen inte att missa! Häftigt sådant där tycker jag. Lite synd att vi inte fick med oss en kikare. Det får bli nästa gång...

    SvaraRadera