måndag 12 mars 2012

Härlig vårdag!

Alldeles sprittglad är jag i kroppen idag.
Det är vår!!!
På riktigt!

Jag börjar dagen med att ringa polisen och får, efter en rad omkopplingar, besked om att fara på det gamla passet då drygt två veckor efter bröllopet.

Och så går jag till jobbet och ser snödroppar och fullt utslagna krokusar och hälsar på en förälder på väg till arbetet och hela tiden strålar solen från klarblå himmel.

Så kommer jag fram och vi äter frukt och därefter klär vi på oss och går ut i det härliga vädret.
"Vilken fin jacka du har" säger flera barn och jag tänker att det är allt riktiga gullungar vi har. Första vårjacksdagen. Första gången med rosa jacka :)

I ett träd på förskolegården bygger herr och fru skata bo. Ibland tappar de en pinne och kommer ner på marken för att hämta upp den. Barnen studerar noga arbetet.

 Och vi är ute länge både på för- och eftermiddagen. Det är varmt i solen. Mössorna plockas av stup i kvarten. Några badar lerbad i lerpölen mitt på gården. Och ett helt gäng gräver sandslott med mig.
 På eftermiddagen skickar sambon ett sms om att vi får lokalen på nedervåningen i församlingshemmet -då till bröllopet. Det kan nog nästan inte bli bättre. Och bara sekunderna efter att jag fått det sms:et hör jag, för första gången i år, koltrasten. 
Helt underbart!

Stängning står det på mitt schema är det och vi är ute ända tills sista föräldern kommer. Gungar, busar, skojar och sjunger om Kalle Anka som satt på en planka. En bussig mormor hjälper oss att städa in alla saker och alla är på så himla härligt vårigt glatt humör.

På hemvägen saktar en cyklist in och stannar vid mig och jag stirrar fånigt och undrar för ett ögonblick om det är någon förälder jag glömt bort innan poletten trillar ner. Det var ju min favoritlärare på universitetet. Och han undrar förstås hur det går för mig och hur sambon trivs och jag får inte vänta för länge med att komma tillbaka och läsa vidare så att jag kan söka doktorandtjänst.
Vi får väl se hur det blir med den saken. Fast jag trivdes vääääldigt bra med att studera!

Och himlen färgas alldeles röd och koltrastar sjunger lite här och var och jag kliver vidare hemåt.
Tacos, halv åtta hos mig, familjen annorlunda och bokning av parisresa står på schemat för kvällen.
Åh vad det är härligt med vår!

5 kommentarer:

  1. Jaså det blev koltrast idag - härligt!

    SvaraRadera
  2. Och här är det kallblåsigt. Gatorna täckta med knöliga isbanor och snöhögarna är smutsgrå. Inte ett dugg avis på våren hos dig :/

    SvaraRadera
  3. Mian; Ja äntligen!!!

    Eva; Usch, nä just nu känns det alldeles underbart med vår. Fast jag var väldigt avundsjuk på er vinter. Vi blev ju liksom snuvade på den årstiden i år. Så det går nog jämnt upp ;)

    SvaraRadera
  4. Den sista bilden är fantastisk, så vacker!
    Nu när vi var ute och tog in hästen så kom svanarna, det var mörkt och vi hörde dem bara =) VÅREN ÄR HÄR!
    Kram

    SvaraRadera