lördag 18 februari 2012

Rammsteinkonserten

Tjo, det var i verkligen en upplevelse det här med Rammsteinkonsert. Jag skrev ju att jag bara kunde bli positivt överaskad, så då blev jag det :)
Det är i sanning inte min musiksmak, även om vissa låtar faktiskt är bättre. Och jag kan ju inte tyska, så det kör ihop sig en del, det här med förståelsen. Sambon har i förväg översatt en del texter -förmodligen har han valt ut de mest "ofarliga". Men jag tycker ändå att de började bra, föll rejält på mitten både framträdandemässigt och låtvalsmässigt, för att sedan komma tillbaka igen på slutet.
Och så var det en show som inte går att klaga på. Med mycket effekter, eld, och glitter i olika färger som plötsligt fyller globen.

Och jag var eventuellt minst lika fascinerad över att titta på all publik. Man blir rent sjösjuk när man tittar på den här filmsnutten, men den speglar rätt bra hur kluven jag var mellan att filma show och publikhav :)

De här tre grabbarna stod snett framför oss och önskade nog att de haft parkett. Ja, han i mitten satt egentligen bredvid sambon, men när sambon inte ville...engagera sig fullt så mycket... hoppade han fram en rad. Folk runt omkring var måttligt roade. De hade ju också betalat för sina biljetter och var lagom sugna på att ha tre skuttande människor framför sig... eller på sig.
Han hejade hur som helst på Djurgården och köpte en påse djungelvrål till mig när han var ute och köpte öl och godis till sig själv. Och det var ju väldigt snällt!
Han till vänster var jag allra mest fascinerad över. Verkligen. Han kunde varenda ord i texterna utantill och stod troligtvis inte stilla en sekund. Han såg verkligen ut att lev med och i musiken.
Det var liksom en upplevelse i sig, de här tre grabbsen (ja, han till höger hängde mest med på en kant).

Och majoriteten av dem runt om oss på läktaren var nog mellan tjugo och fyrtio år, men det fanns även flertalet femtio plusare.
Utskickad på en gummibåt i publikhavet. Häftigt i sig, tycker jag :)
För övrigt då? Jo, vi samåkte med de som här är kända som familjen A i Kumla, men igår förstås utan barn. Hamburgare både på vägen till och från hufvudstaden. Rammstein och prat i bilen på vägen dit och allsång med en massa gamla svenska låtar på vägen hem. Ja, jag var väl inte riktigt aktiv där på hemvägen, för klockan hade ju passerat både åtta och tio sedan länge så mina ögonlock var väääldigt tunga ;)

Men det var klart värt det. Kul att göra något. Och en inte alltför alldaglig upplevelse.

Nu är det lördag.
Tvättstugan 7-12.
Ring så spelar vi med en väldans nervös gästprogramledare.
Och jag ska gå en sväng till affären. Vårt kylskåp höll femton grader i två dagar, så all mat är slängd. Igår ringde vi och felanmälde men när vi kom hem låg en lapp på köksbordet om att han inte hittade något fel. Och nu på morgonen var det i stället plötsligt minusgrader i kylskåpet... Fortsättning följer förmodligen. Kylskåpet har en ansenlig ålder.
Det får hur som helst bli nyshoppad frukost. Som start på en lugn dag :)
Mysigt!

5 kommentarer:

  1. Det här är vad jag kallar för "solariemusik" .., dvs, när man för flera år sedan låg och solade sig kunde man få höra sånt här från någon reklam-radiokanal.

    Det var då jag slutade att sola ,-)))

    SvaraRadera
  2. Jag säger bara: VILKEN UPPLEVELSE!! :-)

    SvaraRadera
  3. Elisabet; Nä, det är ingen musik som jag skulle gå och lyssna på. Men det var verkligen en upplevelse att vara där.

    Tankevågor; Ja, det var det verkligen. Och jag skulle absolut inte velat vara utan den trots att jag var väldigt skeptisk innan.

    SvaraRadera
  4. Hihi, det lät ju som en riktigt bra konsertupplevelse! Det är alltid kul när man blir minst lika fascinerad av publiken som av själva showen…
    Tyckte det lät riktigt bra på filmsnutten!

    SvaraRadera
  5. Kattalena; Sambon var på sin tredje Rammsteinkonsert och tyckte att det här var den sämsta... och de tappade intresset från en hel del publik i mitten. Globen dog liksom. Dåligt låtval och ett framträdande som enbart innehöll saker jag inte vill skriva här för då kommer jag att få hit läsare jag inte vill ha :) Men början och slutet var helt ok. Och publiken!

    SvaraRadera