lördag 18 februari 2012

Melodifestivalen deltävling 3

Nu är jag med och på hugget. Efter en trevlig middag hos familjen V är jag bänkad hemma i soffan.
Och låtarna har jag inte hört i förväg den här gången heller.

Ett lätt (väldigt) tungvrickande inledningsnummer av programledarna Sarah Dawn Finer och Gina Dirawi. Hur fixade de det?

1. Youngblood – "Youngblood"
Pojkband. Nja. Nej. Sliskigt i texten. Klädseln? De tog vad de hadei hemma i garderoben? Och otakt i dansen. Japp, kritisk som bara den ;) Men absolut, det finns säkert de som tyckte att det var... svängigt?

2. Maria BenHajji – "I mina drömmar"
Oj, vad lågt den gick där ett tag. Det lät tyvärr som att hon också tyckte det.
Klädseln: är det omlott eller slits? Oavsett var det inte långt ifrån att färgvalet på trosor skulle kunna recenseras. Nästan. Och så skulle man kunna tro att att brösten hamnat på midjan. Jag stirrade mest på det.
Låten då. Ja, jag är ju alltid lite svag för ballader. Tyvärr var den här balladen inte bra.

3. Mattias Andréasson – "Förlåt mig"
Jag är allergisk mot att "baby förlåt mig". Jag skulle bli galen om sambon i ett seriöst försök att be om ursäkt kallade mig för "baby". Och det var ju just vad Mattias gjorde om och om och om igen. Den går bort. Direkt.

4. Love Generation – "Just A Little Bit"
Oj, nu börjar jag bli lite orolig. Är jag kanske i fel mood för melodifestivalen ikväll?
Det här var hur som helst den bästa låten hittills.
Zebrarandigt eller inte. Med ett byxben.
Men de var glada :)

5. Carolina Wallin Pérez – "Sanningen"
Ah, jag gillade början med trummorna.
Annars var det tyvärr väldigt intetsägande. Hon sjöng på svenska och jag vet ändå inte vad hon sjungit. Vad handlade låten om? Synd.

6. Andreas Johnson – "Lovelight"
Jag tycker att han har lite läskiga ögon. Men välklätt. Fast med en aningen för kort väst.
I det här startfältet är han absolut  värd att gå vidare. Men då törs jag nog säga att det här är hittills bland de sämsta startfält jag hört.

7. Molly Sandén – "Why Am I Crying"
En ballad. På engelska. Jag hör vad hon sjunger. Och hon håller tonerna. Takten. Är påklädd. Även om byxorna är riktigt riktigt superfula. Lite Carola-blås i håret där på slutet.
Men det här, det här borde gå vidare. Direkt till finalen. Det tycker jag.

8. Björn Ranelid feat. Sara Li – "Mirakel"
Nä, men jag orkar inte. Sluta. Ta bort. Är det ens en sång?
Vad händer. Och nej, försök inte sjunga med där på i refrängen.
Hjälp. Ojojoj. Usch.

Är det jag som är totalt ur fas när det gäller melodifestival eller var det här det sämsta startfältet ever?
Molly Sandén och Love Generation bör gå vidare. Och Andreas Johnsson. Ja, sen vet jag inte. Youngblood?

Jag och svenska folket var alldeles uppenbart inte överens.
Men Molly Sandén skulle direkt vidare. Det var bra!
Young Blood till andra chansen. Bra.
Andréas Johnsson till andra chansen. Bra.

Men... Björn Ranelids låt??? Direkt till final???
Nä nu har det spårat ur fullständigt!

Tack och hej.

8 kommentarer:

  1. ,-)
    Ja, jag tyckte om det där "svängiga" ..., haha.

    SvaraRadera
  2. Elisabet; Jag ger upp. När Lordi vann var jag redo att bojkotta melodifestivalen. Det här var faktiskt precis lika illa. Eller mycket sämre.

    SvaraRadera
  3. Andreas J har mer eller mindre rippat Suedes beautiful ones. Tror inte han tar sig vidare från andra chansen.

    Youngblood. Falskt och surt, heeela tiden.

    Mossy S
    Måste träna på uttalet.
    Att I'm not that fräcktjald och kallingarna är dötti, funkar inte.

    Love Generation, borde gått vidare.

    Ranelid och Sara Li
    Ridå.

    SvaraRadera
  4. Den bästa låten igår var ju utan tvekan Gina och Sara! Synd att de inte var med och tävlade. Mollys var väl den näst bästa i så fall, men hon spelade ju mycket innan på att det var en egenskriven självupplevd text så mycket medkänsla blev många röster. Tror jag. Ranelid - NEJ NEJ NEJ!!!!!!!!! Åh så pinsamt!!

    SvaraRadera
  5. Vonkis; Haha, jag får tänka mer på Mollys uttal nästa gång :D

    Maria; Jag tycker som du. Fast i det här fallet spelar det ingen roll om det var en självupplevd text för hon var ju ändå bäst :)

    SvaraRadera
  6. Jag gav faktiskt upp förra året när Lordi kom med.
    Men i år hade jag tänkt att ge de här deltävlingarna en chans och lyssna/se....men nu vet i fåglarna om jag inte ger upp.
    Jag har faktisk inget alls emot Ranelid som författare. Har till och med läst några av hans böcker vilket inte alla har som kritiserar honom.
    Men som sagt han borde ägna sig åt det och INTE melodifestivalen.

    Dessutom hade jag hört en del av hans strofer tidigare....i tävlingen ska det ju vara nyskrivet.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  7. Lisbeth; Jag har inga som helt åsikter om Ranelid annars. Men hans nummer igår var verkligen inte bra.
    Och jag misstänker att många som röstade på honom gjorde det innan de ens hört låten. Bara för att. På samma sätt som många röstade på Lordi 2006 i ESC... Och jag är för att ha en jury som bestämmer :)

    SvaraRadera