lördag 4 februari 2012

Melodifestivalen deltävling 1

 Tjo, då var det dags igen. Jag är halvt med i matchen. Har inte hunnit kika på någon förhandsvisning så någon tippning blir det inte. Men jag kör ändå. Lite halvpepp.

Sean Banan – Sean den förste banan
Haha, jo men det var väl ett kul inledningsnummer. Han är ju i allafall glad :) Och texten är dåligt smårolig på ett barnsligt naivt sätt. Mer av ett shownummer. Ett inledningsshownummer. Inget att skicka, men väl en gnutta underhållning i ett familjeprogram.

Abalone Dots – På väg
Det var väl lite så fint. Jag gillar de klassiska instrumenten.
Tyvärr hängde sig vår box så att halva låten försvann...

The Moniker – I want to be Chris Isaak
Ja, den refrängen behövde man bara hända en rad på för att kunna. Och så kom höjningen -med samma text igen och igen och igen.
Och igen. Nä jag är ledsen, men jag är inget fan av The Moniker. Alls.

Afro-Dite – The boy can dance
Nu svänger det allt lite. Man (jag) får en känsla av att ha hört låten förut. Men jag gillar den. Jag gillar dansen. Jag gillar att de trots kort-kort ändå inte försöker slå tidigare korta kjolar. Jag gillar dansarna som gör ett bra jobb. Timat. Och jag gillar energin. Det är ingen vinnarlåt i ett större sammanhang. Men den kommer att spelas på radio. Och jag kommer förmodligen att sjunga med vare sig jag vill eller inte.

Dead by April – Mystery
"Nu kanske du vill se" hojtar jag till sambon när låten presenteras. Men han stänger in sig i sovrummet när det gäller melodifestival. Jag trodde ett tag att den här låten skulle få mig att joina honom där. Det var fel. Jag tyckte att det var en skön mix mellan musikstilarna. Om än förfärligt jobbigt filmat.

Marie Serneholt – Salt & pepper
Jag kan inte sluta stirra på den glittriga kroppsstrumpan. Det är sant. Och jag hade verkligen hoppats att Marie Serneholt skulle få sjunga något bättre.
Kroppsstrumpan...


Thorsten Flinck & Revolutionsorkestern – Jag reser mig igen
Åh Torsten. Vilket språk skulle den här sjungas på om den vann rubbet (det gör den inte)?. 
Nä, haha, uppriktigt sagt, den var verkligen sk*tdålig!

Loreen – Euphoria
Hej och hå, vilken dramatik. Och uppvisning. Och snöfall. Det var som en hel liten film. Den kan gärna få gå vidare. Det går bra.

För övrigt då? Jo, jag har lätt svårt att se Helena Bergström som programledare. Och jag tycker att det är alldeles fel att man får rösta innan alla bidrag har visats.
Men det är fortfarande kul att det är melodifestivalendags igen. Det har ju liksom också blivit ett vårtecken :)

************************************************************
Haha bästa Helena Bergström. Jag som precis satt och skrev att jag hade svårt att se henne i programledarrollen. Hon ska ju gråta, snora lite, vara lite arg och svära.
Kul att de gjort en grej av det :D
Nu är jag nöjd.
Och jag är nöjd med vilka bidrag som som gick vidare.
Ja, jag önskar att Sean Banan kunde sluta peta näsan. Det är bara äckligt.
Rackarns att Thorsten faktiskt gick vidare till andra chansen.
Och rackarns afro-dite åkte ut.
Men kul att dead by april gick vidare.
Jag är på det hela taget rätt nöjd.
Faktiskt.

Vad tyckte ni?

5 kommentarer:

  1. Nja, jag tycke att det verkligen var urdåliga låtar, så ingen borde fått gå vidare...
    Det måste ju bara kunna bli bättre framöver våren...

    SvaraRadera
  2. Gunnar; Haha, ja ingen av dem var väl något jag skulle välja själv att lyssna på. Men nu var det de här låtarna och då tycker jag att det var rätt bidrag som gick vidare :) Ja, bortsett från Thorsten Flinck då. Burr.

    SvaraRadera
  3. jag tyckte att programledarna skötte sig utmärkt, bra att HB började gråta! Det tyder på självdistans och det gillar jag.

    Flinck ska naturligtvis inte vara med där, han ska sitta i en liten teaterlokal och sjunga för tanter i min ålder. Hans röst är helt magisk, men han skrämmer mig med sitt läskiga uttryck i ögonen.

    SvaraRadera
  4. Det här är första gången jag inte tittat mer noga. Efter att ha hört - och delvis sett - en del av de första i startfältet, insåg jag att nu har nog åldern tagit ut sin rätt.

    Bedrövligt uschligt ,-)

    Den ende som lyckades fånga mitt intresse någorlunda var Flinck, men det är precis som Bloggblad skriver, jag bara väntar att han ska dra fram en machete och börja hugga omkring sig ,-)
    Men vilken röst han har.

    Skulle jag nämna någon annan, så är det Marie S. .., kanske Afrodite.

    Vi slog över och tittade på akutpersonal och poliser i Australien och Nashwille i stället.

    SvaraRadera
  5. Bloggblad; Jag kan tycka att Flinck har gjort en del bra. Det här var inte något av det ;)

    Elisabet; Jag tycker att det är lite kul. Det gör inte sambon som drar sig så långt ifrån teven man bara kan i en liten tvåa :)

    SvaraRadera