torsdag 16 februari 2012

Från ett annat liv

De tillhör inte ens förra livet utan det förrförra -listorna sambon hittade i ett gammalt skrivblock när han skulle på föreläsning med jobbet.
Den här, den första, är en lista över ponnyerna och ett streck för varje lektion de gick måndagen den 29:e januari... vilket år står oklart, men högst troligt från min sista termin som ridfröken.

 Om jag minns rätt var det jag som hade de två första grupperna, arbetskamraten Annica som hade den tredje och sedan hade vi parallella lektioner som nummer fyra. Måndagkvällar var min senaste kväll då den sista gruppen elever satt av klockan 22 och då skulle fixa i ordning hästarna i stallet.
Det är Annica som skrivit dag och datum, det ser jag på stilen. Och jag tyckte så oerhört mycket om denna arbetskamrat, både som människa och som just arbetskamrat. Det händer fortfarande att jag tar henne som exempel på en jättebra kollega. Rak och ärlig och aldrig någonsin behövde jag fundera på vad hon tyckte. Nä, det sa hon rakt på sak och sedan var det bra med det. Och idérik. Och så var hon min förebild som instruktör, alldeles strålande bra var hon med eleverna.
Jodå, henne skulle jag alltid behålla en god kontakt med. Sa jag. Hur det blev? Nja, inte riktigt så. Mer på nivån födelsedagskort och julkort...men det är ju bättre än inget :)

Den andra lappen  är betydligt äldre. Ponnyn Turbo står med till exempel. Han var en vit ponny som sedan rätt många år nu vandrar på de evigt gröna ängarna. Det gör de föresten flera av hästarna på listan. Som arbetskamrater var de. Turbo rörde sig inte mer än nödvändigt men vissa elever var expert på att få fart på honom. Och fick han vara med på ett ärevarv, ja då var det som en helt annan häst. Och Billy som egentligen inte var någon ponny utan en liten häst och som hade sadeltvång hela livet trots en ansenlig ålder, men som bar runt på ridlekisbarnen som den tryggaste farbror man kunde tänka sig.
 

Ibland kände man sig nästan som en cirkusdirektör. När man hojtade trav eller gaaalopp och de underbart snälla ponnyerna (och hästarna) tog så väl hand om sina ryttare. Många många gånger var jag stolt över våra fyrbeningar! Och ibland kände man sig en smula purken på någon av fyrbeningarna. Som när Ville hittade på tok så att ryttaren trillade av och bröt armen. Han hade väl kunnat hålla sig i skinnet, tyckte man då.
Listan är från en sommar. De understrukna rubrikerna är namn på sommarhagar.
Och nu låg de alltså av okänd anledning i ett gammalt block jag inte visste att vi hade och väckte så många minnen.
De blir nog sparade några år till ;)

Eftersom jag har bloggat så förfärligt länge har jag en hel del bilder från det där livet. Kanske är bilden från samma år som ovanstående lista. Här är ponnyn Rasmus i hagen -på Älgboda.

4 kommentarer:

  1. Det är nåt visst med listor ... Har du läst "Naiv Super" av Erlend Loe? :-D

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Cecilia N; Ja jag känner igen att du kanske skrivit om henne förut? Jag har faktistk inte en aning om vad Rasmus hade för syskon. Och russ är ju i regel ganska lika...

    SvaraRadera