måndag 2 januari 2012

Här är julen inte slut!

Jag kan tycka att det är lite trist, det här att julen kommer i affärerna redan tidigt under hösten. Folk har nästan hunnit tröttna på julen innan den har kommit.
Här börjar det adventmysas lagom till den första advent.
Och först efter lucia kommer julpyntet.
Granen kläs inte förrän dagen före julafton.
Och sedan har vi jul till tjugondag knut.

Det innebär att vi idag fikat på pepparkakshjärtana som sambon satt kristyr på.
 Att vi dagen före nyårsafton griljerade andra halvan av skinkan.
Att vi eldar i adventsljusstaken.
Dricker glögg på kvällarna.
Att julkorten finns framme.
Att tomtarna står kvar överallt.
Och vi dricker te och kaffe ur julmuggarna.
 Även om ljuset återkommer är den här tiden fortfarande mörk och det är flera månader kvar till vår.
Sedan, tjugondag knut, är det alltid lika skönt att plocka bort tomtarna som det var roligt att ställa fram dem.
Men än så länge tänker jag leva i det juliga nuet.
I knappt två veckor till.
Obstinat och traditionsbunden.
Så det så!

Däremot spelas här ingen julmusik längre. Den försvinner där redan på annandagen tror jag.

7 kommentarer:

  1. Vilka fina pepparkakor! :-)
    Ja där är vi lika Karin. Jag vill inte heller slänga ut julen förrän vid tjugondag Knut. Däremot har jag börjat ta in granen tidigare än förr då den kom in dagen före julafton. Men det beror på att barnbarnet ska hinna vara med och klä den....och det tar ju faktiskt lite tid att göra det. ;-)
    Julmusiken är jag precis som du också färdig med nu.

    Ha det gott och fortsätt att njuta av den här mysiga tiden!

    SvaraRadera
  2. Tjusigt garnerade pepparkakor!
    I år känner jag för första gången att jag kan tänka mig att plocka bort allt julpynt nästa helg, en vecka tidigare än vanligt. Undrar varför det är så? Kanske för att granen barrar så mycket, hehe.

    SvaraRadera
  3. Hej Karin. När jag för en gångs skull kommer fram med ett litet meddelande( bredbandstrul!!!!)vill jag passa på att önska dig god fortsättning på det nya året! Attans vilka fina pepparkakor du hade fått till!

    SvaraRadera
  4. Lisbeth; Jag inbillar mig att vi är rätt få som tänker så :) Och granen kan jag tänka mig att den eventuellt blir klädd den 22:a när vi har utrymme för en egen. Den 23:e är en rätt full dag för oss och jag försöker verkligen hålla på att julen ska handla om mys, värme och gemenskap framför stress och måsten. Det låter ju bra i allafall ;)

    Kattalena; När tjugondagknut kommer brukar jag tycka att det är jätteskönt att få undan allt. Men än så länge får tomtarna stå framme :)

    SvaraRadera
  5. Jag tänker som dig, vill njuta av den UNDERBARA julen så länge som möjligt, så mörkt och trist nu med bara regn och regn.

    Så jag ÄLSKADE din underbara bild på headern av dina två katter <3
    God fortsättning! kram

    SvaraRadera
  6. Och jag skulle mer än gärna kasta ut allt vad juleri heter, men pv ..., han kan tänka sig att ha julgranen kvar minst en månad till ,-)

    Inte en enda julskiva spelas här numera, ja, förutom Andrea Bocelli som sjunger Fader Vår .. men det är ju inte riktigt jul.

    Nåja.
    Alla blir saliga på sin tro.

    Så .., God Jul på er och vilket tjusigt namn sambon har ,-)

    SvaraRadera
  7. Kort; Ja, man måste ju passa på nu när julen äntligen är här. Och våren kommer ju inte fortarer för att jag plockar bort alla julsaker :)

    Elisabet; Det är ordning på pv ;)
    Visst har han ett tjuigt namn. Tror bestämt att bloggmadamen konstaterat det tidigare :)

    SvaraRadera