måndag 16 januari 2012

Första arbetsdagen

Klockan 05.45 ringer väckarklockan. Vi var utan överdrift inte särskilt pigga någon av oss.

Snöblandat regn ute. Temperatur precis runt nollan. Och mörkt.

Framme på dagis provade jag nyckeln i låset och den fungerade prima. Hängde in jackan, hittade frukostvagnen på väg till avdelningen, letade mjukt bröd i köket utan framgång och gick sedan in till barnen för att säga hej svejs.
Då var klockan sju.
 Sedan har jag degat med barn, delat ut frukt, puttat gunga, ätit med barn, matat barn, tagit föräldrar i hand och presenterat mig, byggt med duplo, rivit rosa ritpapper från rulle, blivit sjungen för, försökt lära mig rutiner, följt rutiner, brutit rutiner, sjungit sånger i samling, tömt potta, pratat, lyssnat, klätt på barn, förhandlat om en snuttefilt, lyft barn över staketet till gungorna (grinden hade fastnat och gick inte ens med våld och hammare att få upp), legat på vila, skrivit mitt namn på ett trasigt tangentbord, memorerat namn och sovtider, letat skor, värmt frusna fingrar, pusslat, vikt flygplan, skrivit in torsdagens apt (arbetsplatsträff) i almanackan... ungefär så.


Och vilken lugn barngrupp att jobba i! Ja nu vet jag ju inte om det bara var idag... Men om det inte var det funderar jag på vad det beror på. Tydliga ramar? Kan kanske åldersintegreringen vara en bidragande orsak? Det är en 1-4 årsavdelning...

Ja sådant kan man fundera på en måndagkväll. När man inte har något alls att plugga. När teven står på i bakgrunden. När man har pratat i över en timme på telefon med sin fina farmor. När katterna snusar intill och sambon redan gått och lagt sig.
Jag ska nog bums följa hans exempel :)

4 kommentarer:

  1. Grattis till första dagen! Och såå roligt att få en inblick i ditt nya värv!

    SvaraRadera
  2. Om barnen var lugna i dag på en måndag. så borde de ju vara lugna en tisdag oxå.
    Härligt att det gick bra!

    SvaraRadera
  3. Låter som en riktigt bra första arbetsdag!

    SvaraRadera
  4. Elisabet; Ja, jag hoppas att det kommer att en framtida inblick kommer att innehålla mer pedagogik och fler guldstunder :)

    Miie; Det hade du alldeles rätt i :)

    SvaraRadera