torsdag 19 januari 2012

Fågelkvitter och vardagsmatte

Tidig morgon betyder gå hem tidigt. De allra bästa tiderna -att få gå hem när det är ljust och dag kvar! Den tidiga morgonen gör mig ingenting. En av mina arbetskamrater däremot tycker precis tvärt om, hon tycker bäst om stängningar och den lite senare morgonen.

Hur som helst, idag halkade jag mig fram till jobb i mörkret och precis när jag kom fram satt en liten fågel och sjöng. Jag såg den inte, men den hördes lång väg.
På filmsnutten hör man på avstånd hur den sjunger, innan den tar paus. När jag närmar mig dörren hörs den ännu högre och klarare. Sånt kan jag bli alldeles glad av på morgonkvisten :)


Och dagen har varit lugn och trevlig. Liten grupp med många sjuka och lediga barn. Mycket ritande, klippande och klistrande, sånt tycker jag om. Och på förmiddagens fruktstund har vi ett jättebra matematiskt samtal runt bordet. Superengagerade barn räknar pengar i skattkistorna (bananpengar i tillslutna bananskal), de stora hjälper de små att räkna -på helt enga initiativ. Och de önskar hur många klyftor de vill ha en apelsinhalva i, och kommer sedan överens om hur många de ska ha var för att det ska bli rättvist. Och de samtalar verkligen. Väntar på sin tur och lyssnar på varandra. Det är guldstunder för en fröken :)

Redan strax före två får jag tacka för mig och promenera hemåt. Solen skiner så att det glänser på andhanarnas huvud. Smältvatten, fågelkvitter och blöta grusiga gångvägar ger nästan lite vårkänslor, fast vi ännu inte haft någon vinter.

Nu blir det te, rostad macka och småfix innan det är dags att ge sig iväg på APT (arbetsplatsträff) ikväll. Alla förskolor i rektorsområdet. Jag vet alldeles uppriktigt inte ens vad man gör på en sådan... Men det lär jag strax bli varse.

3 kommentarer:

  1. Det är så härligt att läsa om guldstundssamtalen och om våraningar !

    SvaraRadera
  2. Och jag bara håller med och njuter av fågelkvittret. Sånt hördes här också idag. Men nu kom snön helt plötsligt och då kanske det är slutkvittrat ,-(

    SvaraRadera
  3. Lena; Och idag snöar det!

    Elisabet; Här kvittrades det för fullt nyss när jag gick till tvättstugan. Trots snöfallet. Pilfinkar är ihärdiga krabater :)

    SvaraRadera