torsdag 12 januari 2012

Det gamla livet -en resumé...

Vi har precis haft det absolut sista seminariet. Det känns faktiskt rätt sorgligt, jag har trivts så himla bra med att plugga! Hur som helst, nu kan man säga att ytterligare en del eller ett kapitel i livet är passerat. Det började sommaren 2008 och var verkligen då ett helt nytt liv. Från ridlärare, där all tid gick åt till hästar och stallet...

Sommaren 2008 gick flyttlasset från S-tuna. Möblerna magasinerades i Örebro, och jag bodde hos föräldrarna i Karlskoga. Samma helg gifte sig barndomsvännen Elin, numera familjen V här på bloggen.
Det var introduktion på universitetet. Puh, så stort det var! Jag plockade med mig en karta för att kunna hitta sedan, den första riktiga dagen :)
Lurvig var förstås med. Och i augusti bodde vi en period hos Elin och Anders i Örebro.
Lurvig skulle skolas in på hunddagis, men det gick åt skogen. Matten var förtvivlad och skulle strunta i studierna... fina vänner ställde upp och så plötsligt dök en fantastisk dagmatte upp. Första gången jag träffade henne bad jag henne snurra så att jag kunde se om hon hade vingar på ryggen :)
Lurvig hemma hos Elin och Anders
I september fick jag flytta in i en liten etta i andra hand.
Bilen, kvar från livet innan, var en ständig följetång.
En ständig följetång var även Lurvigs veterinärbesök...

Det var så himla annorlunda, det här livet. Jag hade tid att umgås med vännerna.
Här fanns ännu varken barn eller sambon eller Annas sambo med i bilden :)
Och det blev lite träningar och lite ridning sådär några gånger i veckan. Bara på kul :)
Och till och med ett ballettbesök (Svansjön)!
Korpenpromenader i stadsparken...
Mycket mycket tätare besök hos föräldrarna.
  Men förstås en väldig massa plugg också. Det var ju det som var den huvudsakliga sysselsättningen.
När vårterminen började träffade jag sambon. Jag, han och Malin var en stadig förseminariegrupp hela våren. Mycket fika, mycket plugg och mycket prat hemma runt mitt köksbord i lilla ettan.

Och Lurvig var sjuk och frestade hårt på studentekonomin, och blivande sambon bodde i Linde och funderade på att flytta närmare... Malin lade ihop 1+1 och föreslog att vi skulle flytta ihop.
Så då gjorde vi det. Efter idogt letande hittade vi en lägenhet alldeles bakom tågstationen.
Mormor och morfar firade 60-årig bröllopsdag!
Och jag hade en inte alltför kul sommar, med en känsla av att ständigt vara på fel ställe.
I veckorna sommarjobbade jag på gamla jobbet i S-tuna...
...varenda helg tillbringades med den blivande sambon -fast vi var (nog) bara kompisar...
...och så vart det vecka och sommarjobb igen...
Den tredje augusti 2009 gick flyttlasset.
Vi var inte bara kompisar.
(Notera Lurvig som ligger där bakom alla lådor och tar hela situationen med ro. Säkert jättenöjd, det var ju han som valde hussen.)
Jag fick en del av den bonus sambon redan hade. En fröken L, då tio år. Vi var inte helt säkra på att hon skulle vilja fortsätta komma nu när sambon flyttat från den stad där hennes mamma bor... men hon dök troget upp varannan helg i två år till. Nu är hon tretton och vi har kommit överens om att hon får komma när hon känner för det. Det sker sedan ett halvår tillbaka inte alls ofta.

Den 16:e juni 2009 föddes Pontus och nu blev det inte "Elin och Anders" längre, utan "familjen V". (Bilderna kommer bestämt inte helt i ordning)

Lurvig var jättenöjd över det nya samboskapet.
Vi blev stolta gudföräldrar till lilla Mira!

Och i oktober var jag för första gången på Öland, där sambons far då bodde.
Åt även Kroppkakor för absolut första gången.
Sommaren efter blev det återbesök.

Här (i oktober?) träffade mormor och morfar sambon för första gången.
Åh, vad jag älskar den här bilden!
Sambon jobbade extra, ungefär hur mycket som helst. Fröken L, jag och Lurvig fick många fredagskvällar tillsammans :)
Och så skogsutflykter. Ganska många sådana har det blivit de här åren. Mysigt!
Det blev vinter 2009. Lurvig blev allt sämre, men var vid gott humör. Här hade han bara skor på en tass :)
Före jul 2009, en underbar vinterdag, var det begravning för morfar.
Julbesök av kamraten Anna, från min tid som ridlärare i Lidköping, blev nästan tradition.

I januari 2010 var vi på äventyr, sambon och jag. Vi fick en privat guidad tur och en övernattning nere i Sala Silvergruva. Häftigt!
Och ett par månader senare blev vi med Saab.
Många många pluggdagar. Här med Eva och Malin på biblioteket.
Och midsomrar firandes med "nya" vänner. De kom ju rätt automatiskt med sambon och jag är så glad att de var så trevliga!

Under ett par år var det en väldig massa ridning... men annat tog alltmer överhanden. Jag ska återuppta ridningen så småningom. Saknar det faktiskt lite grann.
Det har blivit bloggträffar. Först en i Steninge -åh så kul att få ett ansikte på alla!
Och så en med Husan, som försåg oss med både fisk och älgkött, så att vi levde världens lyxigaste studentliv. Här på bilden är deras fina vovve :)
Den 14:e september 2010 fyllde farmor 80 år... och vi förlovade oss i ett varmt vattenfall på Azorerna. Det var förmodligen mitt livs dittills lyckligaste dag.
Barnvaktande hos fina gudbarnet och hennes goa storebror.
I december 2010 fick pappa en hjärtinfarkt och opererades på USÖ. Ett tag kändes det aningen oklart hur det skulle bli den där julen. Men det blev jul! Med både farmor, pappa och lillebror. Och mamma och sambon förstås.
Mycket plugg, mycket Lurvig och mycket kärlek!

Stockholmsbesök med mamma har gjorts till en tradition.
Jag har lärt mig virka (fast bara enkla saker :)
I januari 2011 föddes en liten Molly hos familjen A i Kumla.
I mars 2011 fick Lurvig somna in. Åh så ledsna vi var!
Aldrig kommer jag att finna en sådan hund igen och som han är saknad!
Skål! Från en av tripperna till farmor i Malmö vid påsk
Min "lilla" kusin tog studenten 2011.
Och Erika, som var bästa vännen på på låg och mellanstadiet, och som jag inte haft kontakt med sedan dess, återfanns på FB. Nu räknas hon och hennes man absolut in bland de närmaste vännerna.
Och sommaren 2011 gifte de sig :)
Den 15 juni 2011 föddes en Isabelle hos familjen V.
I September 2011 var jag och sambon i London för första gången.
En toppenbra resa!
Ja, kattdamerna får vi inte glömma! De flyttade ju in våren 2011 och har verkligen bott in sig  :)
Jag har hittat mitt livs första ätbara svamp -och upptäckt att jag inte tål den.
Och så har de här åren svängt yrkesmässigt. Min lärarutbildning kommer att mynna ut i ett förskollärarjobb :)

Kör har det ju blivit också. Så jätteroligt!
C-uppsatsen avklarad! En stor del av hösten var vi närapå isolerade med detta skrivande. Här skålar våra kurskamrater Anna och Eva med Fanta efter sin opponering :)

Ett nytt intresse för att faktiskt göra något med naglarna...
En bild på den "nya" släkten också. Som ju kom med sambon och inte är så ny längre. Precis utanför bild sitter han som i maj blir min svärfar. Ja just det.
 
Det finns förstås massor med andra bilder jag skulle vilja ta med. Många många härliga Lurvigbilder, Azorernabilder, jul- och kalasbilder och inte att förglömma alla ögonblicksbilder. Men ett inlägg kan inte vara hur långt som helst. Nu marscherar jag rätt in i en ny episod av livet.

18 kommentarer:

  1. Jodå, det kan det vara, hur långt som helst ,-) Men nu hinner jag inte med mera, för nu är det jobb som gäller!

    Tack som visade och berättade.
    Vilken förmån att ha fått följa med längs vägen.

    SvaraRadera
  2. marie alias miie12 januari 2012 16:32

    Så roligt att få läsa lite om ditt liv! Verkligen kul bilder.
    Och allting bara forsätter på det ena eller andra sättet... Lycka till med fortsättningen!

    SvaraRadera
  3. Med så många fina bilder och trevliga texter kan jag läsa länge till!
    Det är så kul att läsa om allt som hänt och som ska hända...i maj...Underbart!!

    SvaraRadera
  4. Men ÅH vilken fin resumé, så otroligt fint skriven. Blev rörd lite här och var.

    Hälsa till Anders!

    SvaraRadera
  5. Å vilket härligt inlägg!
    /Elin

    SvaraRadera
  6. Jättekul att läsa! Och massor av fina bilder. Och vad glad jag blev av att läsa vad som händer i maj. :) Oj så mycket du har hunnit vara med om under dessa år..

    SvaraRadera
  7. Härligt inlägg! Helt otroligt vad mycket som kan hända på några få år. Grattis till kommande bröllopet och lycka till med alla förberedelser!

    SvaraRadera
  8. Gud vad bra skrivet !
    Jätte roligt att läsa.

    Men så tjock Mira var på bilden, hon kände inte igen sig själv :)

    O jag längtar till Maj !
    Är så glad för eran skull !

    SvaraRadera
  9. Elisabet; Ja, du har ju varit med hela tiden :)

    Husan; :)

    Miie; Japp, fortsättningen blir som en uppföljning. Tack :)

    Ruta Ett; Lagom är bäst :) Fast å vad svårt det var att välja ut bilderna!

    Malin; Det var ett långtids projekt att samla bilderna :) Vi ses väl ikväll?

    Elin; Ni figurerade ganska genomgående :)

    De la realidad; När man börjar sammanfatta saker och ting inser man att man har hunnit ganska mycket. Det var samma sak när jag lämnade ridlärarlivet.

    Cecila N; Ja jag ser förstås verkligen fram emot det :)

    Anna; Ja, tänker man tillbaka händer det rätt mycket. Jag tror att det är så för de flesta... Och tack tack :)

    Miss Piggy; Ja, men hon var ju bara bebis då :) Fast på den andra bilden måste hon väl ha känt igen sig? Och jag längtar (förstås) också till maj :)

    SvaraRadera
  10. Gud så kul att läsa denna sammanfattning! Vilken spännande och händelserik tid!!! Och vilken otroligt bra sammanfattning! Tycker alltid det är så svårt att sammanfatta.
    Och grattis! Giftermål i maj alltså :-D

    SvaraRadera
  11. Härligt inlägg!
    Kul att få tillbakablickar.
    Många fina minnen!

    SvaraRadera
  12. Jag inser att jag hängt med här i allt som hänt dig/er den här tiden....men det ÄR ju inte så konstigt för du tillhör ju min närmaste bloggfamilj. :-)

    Helt underbara bilder på Lurvig och husse! Blir alldeles varm i hjärtat när jag ser dem igen! DET gjorde han bra din fina hund....han valde sin husse och därmed din man!
    Vilken KLOK hund han var! :-)

    STORT GRATTIS till det som ska ske i maj!!! Så Spännande!

    Lisbeth

    SvaraRadera
  13. Kattalena; Jag gick in och tittade igenom alla tidigare bloggade bilder sedan 2008. Sedan var det bara att sålla :)

    Mian; Jag tror eventuellt att jag hade roligast när jag gjorde den ;)

    Lisbeth; Ja, du har ju hängt med bra här :) Och han var en jättefin hund, verkligen! Bra val gjorde han också ;) Nu ser jag fram emot maj!

    SvaraRadera
  14. Smart! :-D Himla kul att läsa!

    SvaraRadera
  15. Tack för att du delar med dig! Och grattis till examen!

    SvaraRadera