lördag 14 januari 2012

Bröllopsplaner

Ja, jag vet inte. När det gäller bröllopsplaner ska det ju gärna vara lite hysch hysch. Men det är inte riktigt vår melodi. Vi ska ändå inte ha något stort och pampigt fullt med överraskningar, utan ett mycket litet. Först i kyrkan och sedan lite fika i församlingshemmet. Och ingen lång gästlista. Alls. Den är mycket strikt begränsad. Men det ska ändå vara på riktigt. Ni vet, vit klänning och sådär tyckte jag var viktigt. Jag har ju ändå bara tänkt göra det här en gång i livet :)

Då kan man tycka också, att ska det vara sådär litet så kan det inte vara särskilt mycket planering och fixande. Det är baske mig mer än man tror. Det ska ringas och fixas och bokas och beställas och bestämmas.
Fast jag tycker förstås att det är lite roligt!

I november bokades kyrkan, som redan var upptagen den helg vi tänkt oss. Vi fick ta helgen efter. Och så församlingshemmet. Och fotograf, som vi ska åka och träffa här någon dag framöver. Och redan före jul ringde jag frisören. Som tyckte att jag genast skulle komma dit och prova ut frissyr.
Alldeles förfärad blev hon över att jag inte hade köpt klänning än, bröllopet är ju snart! Själv tyckte jag att det var lååång tid kvar...

Så i veckan har jag varit och provat brudklänning. Det här med prinsesseri är inte riktigt min grej, men jag kände mig ändå lite som en prinsessa när jag provade vackra vita klänningar, snurrade runt på en liten "scen" och hade en dam som nålade in, nöp och drog i tyget. Mamma och Elin var med som smakråd ♥
Och vilket ställe. Bröllopspalatset i Degerfors. Med flera salar där klänningar hängde i rader utmed väggarna! I april ska jag tillbaka och få den insydd och uppfållad.
Men någon bild på själva klänningen kommer inte förrän på bröllopet ;)

Skor beställde jag idag, ringar beställdes igår. Sambons förlovningsring ska smältas ner in i vigselringen så nu ska han gå utan ring ända fram till bröllopet...
Tid för tårtplanering är inbokad. Och så måste förstås sambon ha något att sätta på sig. Och bara en sådan sak som underkläder under klänningen som går ner rätt lång i ryggen... Och hindersprövning och blommor och samtal med prästen och...

Men det ska vara litet som sagt. Och kravlöst. Avslappnat. Bli lite som det blir. Med nära och kära. Lite kyrka och lite fika. På en nivå där alla ska kunna ha barnen med sig.
Och så är det ju hela fyra månader kvar.

17 kommentarer:

  1. Jag tror att det kommer att bli hur bra som helst! Och det där bröllopspalatset verkar verkligen jättestort!

    SvaraRadera
  2. Så roligt! Det kommer att bli ett fint minne för livet för er! Fyra månader tycker jag är gott om tid! Det kommer att bli jättebra.

    Kram
    Maggan

    SvaraRadera
  3. Jag fick min klänning i ett paket från Tradera några dagar innan jag gifte mej. Jag hade letat i alla länets tre städer, på nätet, vanlig postorder, ja överallt. Flera hade jag fått hem och provat men inget passade. Jag kände mej inte speciellt uppjagad heller fast hel min omgivning var det. Jag hade gift mej i nån vanlig finklänning om det inte hade löst sej utan att bli det minsta besviken.

    SvaraRadera
  4. Och lycka till förstås! Det är roligt att gifta sej.

    SvaraRadera
  5. De la realidad; Ja. det var stort... lite av en upplevelse att besöka :)

    Maggan; Ja, jag tycker verkligen också att det är gott om tid. Och hade inte alls insett att allt var tvunget att bokas och fixas så långt i förväg. Men å andra sidan kommer ju det mesta att vara ordnat när det väl närmar sig :)

    Ingela; Oj, ja då hade jag däremot varit rätt stressad. Och jag vill ju ha en vit brudklänning :)

    SvaraRadera
  6. Men va roligt!
    Jag känner mycket väl igen mig i ditt inlägg. Jag och Anders gifte oss i höstas och precis som du skriver blev det mer planering och trådar att dra i än vad jag hade föreställt mig.
    Vi hade 6 gäster (familj och vänner inräknat) plus präst. Ett bröllop i all enkelhet MEN med klänning blommor ja du vet ju...
    Det var en rolig förberedlese och det förgylde dagen.
    STORT grattis ( i förskott) och mys på med all planering!!!
    kulkulkul.

    SvaraRadera
  7. Men så roligt! Och så kul att du låter oss vara med på ett hörn och glädjas med dig! Lycka till!

    SvaraRadera
  8. Nämen så roligt!!! Grattis.

    SvaraRadera
  9. Emma; Ja... det blir liiite mer än sex gäster. Sambon har ju så många syskon... Men det är rolig planering!

    Lisette; Vi pratade om det och ser inte riktigt någon anledning att hålla allt jättehemligt. Annat hade kanske varit om det skulle vara en jättestor grej med en massa överaskningar. Fast klänningen håller jag på ;)

    Eva; Tack :) Fast det är långt kvar.

    SvaraRadera
  10. Vilken överraskning!!! Så roligt för er! Ja, du glömmer väl inte att blogga från middagen ,-)))

    SvaraRadera
  11. Så mysig det låter med litet bröllop!! Och kul med förberedelserna! Ser ut att vara en superfin frisyr på fotot! Så roligt att få hänga med här i bloggen! :-D

    SvaraRadera
  12. Elisabet; Fast någon middag blir det ju inte... bara fika. Och ingen skulle bli förvånad om jag bloggade från det ;D

    Kattalena; Det ska bli jätteroligt! Fast det är ju lååångt kvar :)

    SvaraRadera
  13. MEN GUD VAD FINT, JAG DÖR!!!! GRATTIS <3

    SvaraRadera
  14. Vilken surprise! Härligt.
    Snygg är den - håruppsättningen.

    SvaraRadera
  15. Härligt! Och jag tror att ni gör helt rätt som inte faller för ett sånt mastodontbröllop som kräver så mycket pengar och planering att brud/brudgum knappt verkar vara närvarande när det väl är dags.

    Vi hade ungefär som ni,fast jag sydde min klänning själv. Vi bestämde alltihop bara 2 månader i förväg och det blev billigt med jättekul eftersom våra kompisar ombads bidra med lekar. Så himla kul för er! Och kul för oss som liksom har varit med ända från början - lite i kanten.

    SvaraRadera
  16. Tycker oxå det är kul att du delar med dig till oss så friskt. Det ska bli jättespännande att följa.

    Vi gifte oss i skogen (oväntat va??) i jaktkläder o allt. Min klänning fick jag uppsydd av en kompis o kosta hela 900:- o på stuvbitarna fixa hon ihop en åt Prinsessan med. Vi bjöd på det frysen hadde (älg, hjort o lax) o beställde en mossgrön tårta med marsipanharar på.Förrätten bestod av grillad korv med bröd. :)Vi hade oxå en kille som följde oss hela dagen med en kamera, så vi gick aldrig till en fotograf. Vårt mål va att få ihop det hela så billigt så möjligt så vi kunde bjuda på en rolig fest ist. Vi hade ca 60 gäster o en fantastisk dag.

    Er dag kommer bli en oförglömlig dag.
    Vår dag minns jag med ett leénde på läpparna o en varm känsla i bröstet. <3

    SvaraRadera
  17. Åh så kul det ska bli att följa er fram till den stora dagen. Grattis!!

    SvaraRadera