tisdag 6 december 2011

En glimt in i nästa del av livet

Första tisdagen i december och snön lyser fortfarande med sin frånvaro. Fast idag är det lite kyligt. Sådär så att frosten dröjde sig kvar aningen längre och små isflak kantade ån när jag var på väg till min blivande arbetsplats.
För nu har jag varit på visit. Tittat hur där ser ut och sagt hej hej till personalen.
Blivit väl mottagen och runtvisad. Ett till fyra år är barnen på "min" avdelning.
"Ja, men då har ni alltså ingen samling på förmiddagen?" frågar jag en av mina blivande arbetskamrater. Och hon säger att nej, inte innan de går ut, men det är absolut ingenting som inte går att ändra på.
Bara sådär. Och det känns bra. Att genast och bums känna att allt inte måste vara som det alltid har varit. Sådär som jag kanske trodde lite att det skulle vara.
Den sextonde januari blir första dagen.

Sedan vandrade jag hem. Längs ån.
Med nytänd inspiration.

6 kommentarer:

  1. Härligt att du varit på ditt nya ställe och sett dig omkring...
    Kram

    SvaraRadera
  2. Oj har du fått jobb!? Du är alltså klar nu till årsskiftet, eller?

    GRATTIS! :-)

    Lisbeth

    SvaraRadera
  3. Det låter som en trevlig arbetsplats. Jag hämtade mitt barnbarn på dagis igår. Tidigare har barnen varit ute vid fyratiden när vi brukar hämta. Nu är det så mörkt att de är inne. Då blev jag runtvisad av min lille krumelur. Han visade med särskild stolthet det lilla rummet där de har samling. På golvet är ett foto på varje barn fastklistrat på dess särskilda plats i ringen. Krumeluren presenterade varenda en. Jag förstod tillochmed att två av barnen skiftat plats, men att de tydligen inte hunnit byta bild än.

    SvaraRadera
  4. Jag har glömt att säga BAMSEGRATTIS till jobbet!

    SvaraRadera
  5. Vad skönt att det var personal som inte svarade "men så har vi alltid gjort"
    Grattis till jobbet =)

    SvaraRadera
  6. Marie; Ja men se, nu gick det att kommentera :) Det var riktigt kul att se hur där såg ut. Har bara sett en avdelning tidigare...

    Tankevågor; Tack :) Ja, jag har fått jobb på en förskola. Är klar på universitetet vecka två och börjar jobba vecka tre...

    Karin på Fox; De har koll, barnen. Om jag inte är säker på vems inneskor eller strumpor som ligger vet de nästan alltid. Likaså har de stenkoll på var den egna handduken hänger.
    Mysigt att få liten rundvisning av Krumeluren kan jag tro :)

    Mian; Tack!

    Kort; Ja, jätteskönt. Det är väl självklart att det finns rutiner och att många saker är på ett visst vis just därför att det fungerar bäst. Men det är också skönt att veta att gamla vanor inte är alltför inkörda.

    SvaraRadera