måndag 28 november 2011

Stockholm tur och retur

Efter att ha grattat sambon på lördagsmorgonen kilade jag iväg till tåget. Vink vink lägenheten och Örebro. Så nära spåren bor vi, att jag såg vår balkong från min plats på tåget. (det mindre gula huset som skymtar mitt emellan de andra två -den översta balkongen där)
 
Sen bar det av till Halsberg, byte, och X2000 till Katrineholm. Jag minns när X2000 kändes jättefashionabelt. Det gör det inte längre...
I Katrineholm hämtade Therese upp mig med bil och sedan bar det av till hufvudstaden.
Therese och jag kan vara en lätt glad stundtals smågalen kombination. Det började på gymnasiet. Men vi har rätt kul... Och i bilen spelades förstås Carl Oscar Nygrens kalasorkester :)
Jiha!

I Stokholm gjorde Therese en finfin fickparkering utanför Jenny, som vi skulle sova hos. Jag, Therese och Jenny gick i samma klass i ettan till sexan. Jag kom på det nu.
Hur som helst, det blev promenad i snålblåst, promenad i Gamla stan, inget fika på Kaffekoppen (där var överfullt), men väl besök på Fotografiska. Whii, det rekommenderas!!!

Så här fint var det utanför sedan...
Kvällen tillbringades hos Jenny. Therese slog ett slag för Twitter, så jag har twittrat hela helgen och körde alldeles slut på batteriet i min telefon. Twitter är nog inte riktigt min grej.
God mat blev det också. Och smaskig efterrätt.
Jenny har dessutom koll -adventsstjärna till första advent är viktiga saker (tycker jag), men den får inte tändas före första advent (tycker jag). Därför hade hon hängt upp stjärnan innan vi kom... men inte tänt den :D (jag menar, hur glad blir man inte?!!)
 Söndag morgon.
Adventsstjärnan tänd!
 Therese och jag på väg till Globen... Hur lätt är det, när man inte kan stan, Jenny, som vi ju sovit hos, bor nästan alldeles mitt i... vi skulle åka ut vid centralstation, men där var vägen avstängd. Jaha ja. Cirkulerade lite vid Åhlens, Plattan och NK innan jag fick styr på gps:en i telefonen och vi hamnade rätt.
Regn, regn.
 Och så kom vi till Globen... sådär runt nio... och tillbringade sedan fjorton timmar där.
Så var det då Therese och jag i kombination....
Under dessa fjorton timmar hann jag bli jättelycklig över kroken på toaletten, där man kunde hänga sin påse med de nyss inhandlade fjorton paren strumpor.
Vi blev till oss i trasorna över ett Kent-twitter och råkade kladda kyckling på golvet. Nä, jag vet, det låter inte alls kul, men var rätt roligt. Och jodå, vi städade efter oss.
Jag hann också hitta en albino-djungelvrål i djungelvrålspåsen. Hur tufft är inte det?! Sen smakade jag på albino-djungelvrålen... och höll på att dö. FY vad äckligt. Bara saltet ihopbakade till en klump. Tack gode gud för vatten!
 Vi hann även gå ett varv bland alla människor i Annexet. Och blev bundis med skoputsförsäljargubben. Riktigt bundis :)
Klart att jag shoppade skoputs också. Jag köper TIP-TOP läderbalsam varje år, just för att det är galet bra... (nä, okej varannat -bara för att det räcker så länge).
Så kan det vara... I Globen.
Och vi tittade så klart på hästar också. Tre föreställningar. Satte ihop det till en liten film:

När vi kom ut var det SNÖblandat regn. De första snöflingorna jag såg i år!!!
Mitt i natten var det. Men Torgny Toyota, med Therese som chaufför, tog oss säkert tillbaka. Strax efter klockan 01 kom vi fram till Katrineholm där allra finaste sambon hämtade upp mig ♥. Vi var hemma strax efter två.
En galet kul helg har jag haft!

Ps: Vi har fortfarande inte adventspyntat här hemma. det har aldrig hänt förut. vi har ägnat hela dagen åt uppsatsläsning. fast fönstren är putsade så i morgon åker julgardiner upp och ljusstakar fram

4 kommentarer:

  1. Det tog till sista bilden innan jag begrep vad ni tittade på .., eller vad ni skulle till Globen och göra ,-)

    Härligt!! Och roligt med kompisträff!

    SvaraRadera
  2. Jag VISSTE att du inte klunde få annat än en lyckad helg! *avis*
    Det var länge sedan jag själv besökte Stockholm horseshow...

    Låter helt strålande. Synd bara att det var fullt på Kaffekoppen...
    Ha en bra vecka!

    /Emma R

    SvaraRadera
  3. Elisabet; Haha, ja jag ser, när jag kollar igen, att det inte framkom... Men var inte Anna där?

    Emma; Då är det kanske dags nästa år?! Kaffekoppen får bli vid nästa Stockholmsvisit :)

    SvaraRadera
  4. Haha! Vilken fin och genomgående beskrivning av vad vi underhöll oss med i helgen :)
    Har du ringt skoputsarn än? ;)

    SvaraRadera