måndag 7 november 2011

Spännande

Spänning för tre år sedan; skulle amaryllisen hinna upp till jul? (det gjorde den)
Och i år blir det ingen amaryllis eftersom det är så giftigt för kissekatter.... ingen julros eller julstjärna heller. Förslag på ogiftiga julblommor mottages mer än tacksamt!
Idag är det en helt annan sorts spänning än om blomman ska hinna upp.
  • Idag ska jag först till tandläkaren och göra en omfattande (läs dyr) lagning. Vojne vojne.
  • Därefter ska jag på språng hem till en kvinna för att göra den sista intervjun till vår c-uppsats. Det är lika spännande och intressant varje gång.
  • Och avslutningsvis ska jag på anställningsintervju. 

Japp, så är det idag. Och det är allt lite spännande tycker jag :)

8 kommentarer:

  1. Anställningsintervju, vad spännande!
    Skulle säga att jag håller tummarna fö dig men vet att det behöver du inte för du kommer vara så bra ändå :D

    SvaraRadera
  2. Karin: Amaryllisar, julrosor och julstjärnor har alltid funnits här hemma så länge jag vet och vi har alltid haft katter och ingen har blivit förgiftad ;-)
    Jag visste inte ens att dom var giftiga för katter och de kanske inte dom vet heller...!

    SvaraRadera
  3. Erika; Ja, men inte helt oväntat :) Hur det går får vi väl se. Jag har ju inte riktigt tillägnat mig någon intervju vana... än...

    Gunnar; Nä, fast du har utekatter. Det står särskilt varnat för bland annat Lilja, julros och amaryllis på försäkringsbolagets hemsida. Julstjärnor har "bara" irriterande växtsaft. Det går förstås prima om man har en kissekatt som låter växterna vara. Jag tror dock att innekatter överlag är mer nyfikna och benägna att hitta på dumheter -de gör ju inte av med energin ute på samma sätt. Vår lilla grå tuggar ogenerat på både snittblommor och krukväxter så det känns dumt att utmana ödet...

    SvaraRadera
  4. Ja, här är en till som har haft alla dessa blommor och ännu har ingen katt insomnat ,-))

    (Jo, men inte av den orsaken).

    Egentligen är det tur att man inget vet.

    SvaraRadera
  5. Lycka till på anställningsintevjun! Det kommer säkert att gå superbra!

    SvaraRadera
  6. Elisabet; Nä, det är kanske ingen fara, men jag törs inte riktigt chansa eftersom Chatter gärna tar sig en tugga eller många...

    Kattalena; Det gick helt okej... tror jag :)

    SvaraRadera
  7. Jag tycker du är klok som tänker så om blommorna. Vår yngsta katt knaprade på påskliljor som jag hade inne i vas och det blev en riktig rysare. Hon låg på sjukhus i 5 dygn och fick operera bort 10 cm av tarmen och det var nära att hon dog. Efter det tar vi inte alls lika lätt på det här med växter inomhus som vi gjort alla år tidigare med katt i familjen.

    Men jag har för mig att Amaryllis är mest giftig i själva löken...och den kanske Chatter inte tar sig en tugga av?

    SvaraRadera
  8. Tankevågor; Ja, jag har hört flera fall av förgiftningar pga blommor. Känns så onödigt att riskera något.
    Om jag inte är fel underrättad är hela amaryllisen giftig även om löken är värst. När det gäller hyacint däremot är det främst löken som är farlig.
    Jag älskar ju våra julfönster med amaryllisar och julstjärnor, men jag skulle förmodligen vara konstant nervös över att någon (Chatter) skulle smaka...

    SvaraRadera