onsdag 2 november 2011

Konditoriet tur och retur

Idag tänkte jag att han som tagit så väl hand om mig i flera dagar, och som dessutom suttit och transkriberat halva natten, skulle få sovmorgon och frukostbröd från Fröken Brogrens konditori.
Hela tolv grader var det ute. Och duggregn. Och dunkelt, sådär strax efter halv åtta. Med en väldig massa människor på väg till jobb, ja fast det syns inte på den här bilden.
De stora lönnarna är helt kala, men de små har ännu lite löv kvar. Till höger i bild ligger den lilla Kinarestaurangen som är stängd på oviss tid på grund av familjeangelägenheter. Och bredvid ligger hattaffären, som skulle vara rätt skojig att göra en visit i någon gång.
 Fröken Brogrens är ett så trevligt konditori, beläget i botten av ett hyreshus. Och på morgonen är det alltid fullt med folk. Människor som morgonfikar vid alla borden, fullt med bilar på gatan och kööö inne i butiken.
  De framför mig hämtar ut kartonger med tårtor och diverse andra bakverk. Många sätter upp det på företaget.
Jojo.
Själv beställer jag ett tomatbröd och två ostfrallor. Det blir arton kronor.
 Nästan hemma ser det ut så här. Hela gatan har varit uppgrävd. Nu är det... bättre. I huset bortanför det rosa bor vi. Till höger, jut där mannen cyklar, ligger tandläkaren, och precis bakom mig har jag Icaaffären. Säkert är alla varuleverantörer jätteglada nu när det går att komma fram och de slipper backa en hel gata. Fast jag var jätteimponerad över backningen!
 Hemma var det lugnt. Gråa katten ligger på fåtäljens ryggstöd. Röd katt sitter i fönstret och spejar. Och i sängen snusar sambon.
Så kan det vara en onsdagsmorgon i november.
Nu ska vi äta frukost!

4 kommentarer:

  1. Härlig morronläsning.
    Nu vet jag precis hur ni bor ;-)

    SvaraRadera
  2. Gunnar; Japp, mitt i smeten ;)

    SvaraRadera
  3. Skönt att du är på bättringsvägen!

    SvaraRadera
  4. Bloggblad; Japp, nu är jag på G igen :)

    SvaraRadera