tisdag 25 oktober 2011

Tandläkarbesök

Under några tonår var jag så vansinnigt korkad att jag lät bli att äta och hade viktmål way under normalvikt. Det som tog absolut mest stryk var tänderna -knappt en enda tand är utan lagning. Och tandläkarräkningarna har varit därefter. Först sista tiden i Sigtuna började det stabiliseras och sista gången, hos min tandläkare i Uppsala, hade jag bara ett enda hål -i en visdomstand som drogs ut.

Sedan flyttade jag till Örebro. Och blev student. Och tänkte att jag skulle gå till tandläkare...sen.
Sen var idag, fyra år efter senaste tandläkarbesöket. Jag hade hittat en privat praktik i samma kvarter.
"Nu vet du, det kan nog bli ett väääldigt dyrt kalas det här" förberedde jag sambon och såg framför mig nästan ett femsiffrigt belopp.

Hos tandläkaren fanns ett så trevligt litet väntrum och en tandsköterska som kom ut och välkomnade personligen. Svenska Dagbladet och NA och jag ångrade nästan att jag inte kommit ännu lite tidigare ;)
 Och så fula blåa tossor.
"Ska man ha sådana där" frågade en man som kom strax efter mig och jag pekade på korgen och sade att det var kanske lika så bra, när de ställt fram dem på det där viset.
"Ja, men då tar jag ett par så att jag inte får skäll" sade mannen och inte ett dugg snyggare var de på hans fötter. Inte för att det spelar någon roll, men nog vore det väl en affärsidé att göra dem lite mer klädsamma. Eller?!
Så fick jag komma in och ta röntgenbilder och tala om att jag var frisk. Och tandläkaren undersökte och skrapade tandsten så att jag kände mig alldeles misshandlad, men det sade jag inte. Nänä, det går så bra nickade jag när han frågade. Förstås.
Resultatet då?
Jo, 2700 kronor inklusive nästa besök. Det är vad det kostar att ta fem röntgenbilder, ta bort tandsten och laga en (!) gammal lagning, som tyvärr var stor och hade släppt så olägligt att den behövde fixas på tre sidor av tanden. Nåväl, det var ju inte femsiffrigt.

Nu är jag hemma. Överlevd och nästan lite glad :)
Dags att skriva intervjufrågor och läsa om kvalité i en kvalitativ interervju.
Just så.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med om plasttofflorna - jag avskyr dem -!

    Och tur att det inte blev värre, det är ju nog dyrt ändå.

    SvaraRadera
  2. Elisabet; Ja, jättetur att det inte var mer än så. Jag kanske ska satsa på det -utveckla en snygg tossemodell- och bli rik ;)

    SvaraRadera