måndag 17 oktober 2011

Olikheter

Idag är hela dagen vigd åt pluggande. Hela dagen.
Det var den föresten igår också. Bortsett från lille marknadstrippen.
Jag sa till och med nej till jobb i morse. Trots att det sved. Jag tycker inte om att säga nej, och det känns inte alls riktigt legitimt när man "bara" ska skriva.

Hur som helst, vi har upptäckt en stor olikhet.
Oftast pluggar vi hemma. Det är liksom enklast. Och skönast. Helst med lite musik, tycker jag. Klappa katten, sätta på te, läsa och skriva från en skön plats i soffan eller fåtöljen och bara koncentrera sig på uppsatsen.
Sambon däremot får inte alls mycket gjort. Hemma.

Idag behövde vi ytterligare litteratur och åkte till universitetsbiblioteket.
Då kunde vi lika gärna passa på att skriva där ett tag. Sambon skriver och läser med fullaste koncentration. Det här var hans grej, att sitta på biblioteket.
Det var däremot inte min grej. Jag har fullt upp att titta och lyssna på alla människor runt omkring och får absolut ingenting gjort. Två och en halv rad är skriven på över en timme.

Jag är nästan lite fascinerad. Både över att jag har så svårt att koncentrera mig och att sambon plötsligt var jättebra på just det. Vi får nog plugga på olika håll i fortsättningen :)

4 kommentarer:

  1. Jag funderade just på var du var. :) Såg sambon stående utanför biblioteket, men gissade att du också var någonstans i närheten.
    Jag är lite för både och med pluggandet. Jag tycker nog att det är trevligast hemma, men jag kanske får mer gjort när jag förflyttar mig (utan störningsmoment som tv, disk, tvätt, matlagning, oordning o.dyl) Men om man inte vill åka upp till universitetet kan man ju sitta på stadsbiblioteket, lite närmare. :)

    SvaraRadera
  2. De la realidad; Ja, det finns kanske mer plats på stadsbiblioteket också. Var ju så förfärligt fullt på uni.

    SvaraRadera
  3. Haha, precis samma hos oss! Datakonsulter kan ju jobba hemifrån också i perioder men inte om de heter Jörgen ;)

    SvaraRadera
  4. Hihi, vad lustigt! Jag jobbar också bäst hemifrån! :-D

    SvaraRadera