söndag 2 oktober 2011

Kopparbergsmarken

Igår for vi till Kopparbergsmarken. Lilla Kopparberg är en ursöt liten håla och det är helt obegripligt var alla människor kom ifrån. NA tippar på besöksrekord. Vi får väl se...
Underbart väder var det i allafall!
 Som på alla marknader fanns försäljning av godisremmar, strumpor, underkläder, korv, bröd, smycken, småsaker, hantverk och diverse mer eller mindre konstiga saker. En trevlig karl lyckades till exempel sälja en mirakelsvamp till mig. Hm...
Självaste tomten fanns också på plats. Förmodligen hoppades han på tyska turister?
Som allra tommast var det framför ståndet med erotiska produkter. Jag tror väl kanske att få törs kika av rädsla för att bli påkommen av chefen, eleverna eller svärmor ;)
 En indian alldeles full av energi spelade och dansade och lockade rätt mycket publik, men fick högst troligt inte många skivor sålda.
(Ulrika, vi tror att du bor i huset alldeles utanför bild till vänster på den här gatan?)
 Himlen var klarblå och träden supervackra...
 Gammelmarken blev min favorit. Vid ingången till den stod den här mannen och spelade positiv och alla knallar var utklädde i "förr-i-tiden-kläder".
 Efter ett par timmars kikande där gick vi över ån till parkeringen (sa jag att Kopparberg är fint?!).
I kassarna hade vi en fönsterlampa, en mirakelsvamp, tre förpackningar påsar, fem rökta korvar och en liten påse ännu varma brända mandlar.

 På hemväg stannade vi till hos sambons bror och svägerska. Ni vet, de som nyss har flyttat. Vid farstubron välkomnar det här trollet, som de fick av oss i inflyttnings/födelsedagspresent förra helgen. Jag är barnsligt förtjust i sådana här saker :)
 Så mysigt har de fått det! Mackor med nyplockade trattisar, fika på farstubron, fåglar vid fågelmatningen bara några meter bort, prat och prat, katten Gosan som satt i trädgården och spanade och hunden Ilon som var trött efter svamppromenaden.
Och jag tycker verkligen att de passar så himla bra ihop, den där matten och hussen!
Med oss hem fick vi äpplen. Ilon undrar vad hussen har för sig där vid trädet :)
Dagen avslutades lite mindre bra. På hemväg fick jag alldeles förfärligt ont i magen och när vi kom hem klockan sju gick jag bums och la mig... och somnade!

Idag blir en soffdag med mycket skrivande.
Och ganska mycket kattbus :)

7 kommentarer:

  1. Ni har alldeles rätt! :-)

    SvaraRadera
  2. Ulrika; Vi tänkte att det fanns inte så många hus att välja på, med tanke på vilken utsikt du brukar lägga ut :) Synd att det var just den dagen du funktionärade, annars hade vi kunnat komma förbi och säga hej!

    SvaraRadera
  3. Hösten är marknadens marknad ;-)

    SvaraRadera
  4. Mysigt. Jag har bara åkt igenom Kopparberg och köpt glass där. Ett antal gånger. Och så har jag ätit matsäck uppe på ett berg strax norr om vid skidliftar.

    jättefint. Gammelmarknad verkar kul!

    SvaraRadera
  5. Jaha, nu har jag varit på Kopparbergs marknad två gånger ikväll .., först hos Ulrika och så nu, hos dig ,-)

    SvaraRadera
  6. Gunnar; Haha, ja det har du rätt i ;)

    Bloggblad; Jag var där första gången för någon månad sedan. Ett jättemysigt litet ställe som tyvärr är lika drabbat som många andra små byar av att folk flyttar ut och affär efter affär stänger igen. Sambon som bott där tidigare, blev en smula förskräckt över hur dött där hade blivit.

    Elisabet; Hi, ja men där var så stort att det krävs nog några olika perspektiv för att få någon form av helhet :)

    SvaraRadera
  7. Ja det var synd att ni kom den dagen jag inte var här, annars hade ni varit sååå välkomna på en fika!

    SvaraRadera