måndag 24 oktober 2011

Förra året...

...just den här dagen vandrade Lurvig och jag på promenad runt kvarteret och konstaterade att den första snön fallit. Ja, den låg inte direkt i något lager på marken, men fanns på träd och buskar.
I år har det ännu inte snöat. Och tur är det för Saaben har fortfarande inte fått sina vinterdäck.
Faktum är att i år har allting blivit förskjutet eller åsidosatt. Det gäller allt från familj och vänner till städning och disk. Aldrig hade jag kunnat tänka mig att en C-uppsats skulle vara så tidskrävande. Kanske beror det på att vägen inte är direkt spikrak.
När det gäller forskning inom samhällsvetenskapen är det inte helt ovanligt med kvalitativa intervjustudier. Långa intervjuer. Och vår handledar kan inte alls se svårigheten med att få föräldrar att ställa upp på timmeslånga intervjuer i sina egna hem -eller någon annanstans.
Det kan jag.
Faktum är att jag har oerhört svårt att se att vi ska få ihop föräldrar till en sådan studie.
I morgon ska vi börja ringa runt. Åh, så skönt det vore om jag blir motbevisat. Då skulle vi plötsligt vara ett stort steg på väg!

Och så där är det. Vi skriver och skriver. Inledningar som revideras.  Metodologisk ansats. Funderar... är vi fenomenografiker? Tidigare forskning. Kommer på att vi inte har tillräckligt på fötterna. Ägnar en hel massa tid åt att leta artiklar, rapporter och avhandlingar, läser och läser... för att sedan skriva ytterligare några rader.
Funderar, ändrar, tittar skeptiskt på vårt syfte och inser att det är väldigt beroende av intervjupersoner.
Just nu känns hela uppsatsen som en rad ingredienser vilka ligger här och var. Huvudingrediensen har vi ännu inte fått tag på. Men om några veckor hoppas vi på att ha fått ihop en smaskig gryta.
Eller nåt.

Därför blir det inte så värst mycket spännande på bloggen. Men jag ska rycka upp mig. I morgon ska jag gå utanför dörren. Två gånger till och med :)
Och sedan är det jobb onsdag, torsdag och fredag.
Det blir nog bra i slutändan.

4 kommentarer:

  1. Vad ska ni för åldrar på föräldrarna i intervjun?

    SvaraRadera
  2. Elisabet; Det ska vara föräldrar till elever i årskurs sex i en friskola. Vi har fått tag på en skola där rektor och lärare gett sitt godkännande... nu är det "bara" föräldrar kvar...

    SvaraRadera
  3. Vi råkade visst sätta på vinterdäck när det var sommar… som tur är inga dubbdäck för de får man ju inte använda :-).
    Så vi har redan vinterbytet klart, hehe. Redo för snö…

    Hoppas ni hittar villiga och glada föräldrar till era intervjuer! :-)

    SvaraRadera
  4. Kattalena; Vi har dubbdäck... och de är på nu :) Ska visserligen bestämt vara varmt ett par dagar, men vi ska ändå inte köra någonstans då. Skönt att veta att de sitter på!

    SvaraRadera