fredag 7 oktober 2011

Examinationsseminarium

Eftermiddag och examinationsseminarium.
Fem väl förberedda par är vi och så vår seminarieledare som också är vår handledare i c-uppsatsen.
"Hur anser ni att fältbegreppet kan jämföras med paradigm?" frågar vår seminarieledare. Och "Hur menar ni att författarnas vetenskapsteoretiska positioner skiljer sig?"
Och vi svarar efter bästa förmåga, motiverar våra val i PM:et och utvecklar våra resonemang.
Det ligger så oerhört långt ifrån arbetet på förskolan... Men jag trivs!

Efteråt går vi ut i det strålande höstvädret. Efter fyra en fredagseftermiddag är det nästan tomt på universitetet.
 Men biblioteket är öppet till sju och några flitiga studenter sitter och läser.
Vi lånar en avhandling som behöver läsas i helgen. På tisdag ska vi ha seminarie och presentera hur långt vi har kommit. Idag har vi fått klartecken för föräldraintervjuer från rektorn på den ena skolan. På måndag ska rektorn på den andra skolan kontaktas.
När jag kommer hem börjar lille alvedon överge mig. Väl tajmat!
EM-kval på teve. Finland -Sverige. Det ösregnar och blåser precis hur mycket som helst. Spelarna ser ut som dränkta katter, gräsmattan blir alldeles förstörd och reklamen på sargen ger upp.
Vi äter smaskig köttfärssoppa, sambon dricker öl.
Tända ljus, kurande under filt, röd katt ligger i holken och grå katt snarkar på fåtöljens ryggstöd.
Fredagskväll.

3 kommentarer:

  1. Ja, ungefär så var det här också, alltså den senare delen av kvällen.
    Eller tidigare.
    Pv satt i soffan och inmundigade en Staropramen som jag köpt till honom och själv vandrade av och an mellan köket och tv-rummet. Krya på dig, Karin!

    SvaraRadera
  2. Jag längtar alltid till universitetet när jag läser dina inlägg om det:) Det är en värld som jag kände mig hemma i direkt jag klev in! Ska fortsätta när barnen är större, jag har en perfekt studieplan nu... :)

    SvaraRadera
  3. Elisabet; Tack :) Och jag tittade t.o.m. på fotbollen lite engagerat. Det sker väldigt sällan!

    Maria; Ja, jag trivs jättebra och tror absolut att jag kommer att sakna det när det har börjat jobbas sedan.

    SvaraRadera