lördag 22 oktober 2011

Det där med ungdomar och alkohol

Så tittar jag in hos Anna of Sweden och fastnar på en intressant liten debatt. Läs framförallt alla kommentarerna.  Fast lite synd, kan jag tycka, när människor hänvisar till "tidigare forskning" utan att ange källa. Säkert en skada jag har från universitetet...

Hur som helst, jag tycker att det är så självklart. Eventuellt för att vi inte har egna barn. Hur som helst:
Ungdomar ska inte dricka alkohol hemma innan de fyllt 18! Svenska folkhälsoinstitutet hävdar (dock i en mycket ovetenskapligt skriven artikel) att undersökningar visar på att det inte alls avdramatiserar utan istället främjar en tidigare alkoholdebut och ett ökat alkoholintag under tonåren. Dessutom går det alldeles utmärkt att luta sig mot lagen...
Detsamma gäller cigaretter och snus. Jag vet att barn och ungdomar lätt får tag på det ändå, men det ska inte vara genom föräldrarna och det ska definitivt inte vara med tillåtelse hemifrån.

Ja, så tycker jag.

5 kommentarer:

  1. Ja jag tycker som du där. Och jag tycker även att man med små barn i huset inte ska ha en enda droppe alkohol till middagen. Ingen. Där går mina åsikter isär många andra föräldrars, men för mig är det jätteviktigt. I detta hus förekommer ingen alkohol överhuvudtaget! Aldrig någonsin.

    SvaraRadera
  2. Maria; Ja riktigt så radikal är jag inte ;) Tycker att det är helt okej att ta ett glas vin till maten till exempel :)

    SvaraRadera
  3. När våra barn var små drack vi nåt glas vin när de somnat. När de var tonåringar drack vi inget starkare än lättöl - eftersom jag har samma principer som du, var det enklast att inte göra en sak och säga en annan.

    Nu när de är vuxna har de samma samma måttliga vanor som vi har.

    SvaraRadera
  4. Våra fick inget och de ville inte ha heller. De umgicks inte gärna med kompisar, som träffades för att supa..

    SvaraRadera
  5. P.S.
    Nu är barnen vuxna och måttliga, ingen i familjen är absolutist, men nu som vuxna har yngsta sonen berättat att de var tryggt att vi inte drack, när de var små. Ost och vin förekom ibland, men sällan, eftersom vi alltid fick vara beredda ifall någon av barnen ringde och ville bli hämtade... missat bussen eller nåt.

    SvaraRadera