lördag 8 oktober 2011

Bös?

I slutet av sommaren var jag på studiedag när ordet "bös" kom upp.
-Mitt te blev alldeles bösigt, sa Erika när små små tebladssmulor letat sig ut ur tesilen och låg överallt i koppen med varmt vatten.
Döm av min förvåning när det kom fram att flera inte hade en aning om vad det var!
Nu tittade jag i SAOL och det finns faktiskt inte med. Bös är inget ord. Inget riktigt.

I Karlskoga är det allmänt vedertaget. Sambon, från Lindesberg, visste precis vad det var.
Men hur är det i resten av Sverige?

Maria (från utanför Katrineholm) sa...
Jodå det säger vi om det allra sista av höet. De där små små smulorna som mest är damm.
Ulrika (från norra delen av de västmanländska skogarna) sa...
Bös är visst ett riktigt ord. =)

Bös säger man om allt skräp jue.
"Jag blev bösig".

Det är både ett adjektiv och ett substantiv.

Jajamensan. :-)


Lena sa...
Här i Skaraborg säger vi bös om allt möjligt smått skräp, men jag tror att det från början användes just om hö.


Bloggblad (från Östergötland) sa...
Jag har också hört det, även om jag själv slutat roa mig i halmen och inte behöver borsta bort nåt längre... ;) För mig hör det ihop med hö/halmrester.


Elisabet  sa...
Och hemma säger vi "båss" .., usch, vad båsigt här är, med ett eller två s, men uttals som med två.


gunnar i vaplan sa...
Varken bös eller båss existerar här i Jämtland, vad jag vet iaf ;-)


Vonkis sa...
Bös är ett ord jag bekantade mig med först när jag flyttade till Norrköping. När jag använder det hemma hos päronen ser det flesta ut som frågetecken, men några börja lära sig det nu.

7 kommentarer:

  1. Jodå det säger vi om det allra sista av höet. De där små små smulorna som mest är damm.

    SvaraRadera
  2. Bös är visst ett riktigt ord. =)

    Bös säger man om allt skräp jue.
    "Jag blev bösig".

    Det är både ett adjektiv och ett substantiv.

    Jajamensan. :-)

    SvaraRadera
  3. Här i Skaraborg säger vi bös om allt möjligt smått skräp, men jag tror att det från början användes just om hö.

    SvaraRadera
  4. Jag har också hört det, även om jag själv slutat roa mig i halmen och inte behöver borsta bort nåt längre... ;) För mig hör det ihop med hö/halmrester.

    SvaraRadera
  5. Och hemma säger vi "båss" .., usch, vad båsigt här är, med ett eller två s, men uttals som med två.

    SvaraRadera
  6. Varken bös eller båss existerar här i Jämtland, vad jag vet iaf ;-)

    SvaraRadera
  7. Bös är ett ord jag bekantade mig med först när jag flyttade till Norrköping. När jag använder det hemma hos päronen ser det flesta ut som frågetecken, men några börja lära sig det nu.

    SvaraRadera