onsdag 28 september 2011

Opponering och höst

Charlotte skrev nyligen så himla bra att varje årstid är den vackraste.
Det är verkligen så!


Idag har jag upplevt mitt livs första opponering. Jag var publik. Det var inte alls så farligt. Jag satt tyst i min stol och hade många åsikter i hjärnan. Uppsatsen handlade om matematiksvårigheter för elever med svenska som andraspråk -intressant!
Än mer intressant blev det när uppsatsskribenten visade sig ha arbetat som gymnasielärare i femton år i sitt hemland. Det är lite sorgligt, för i Sverige låg hans egna språksvårigheter till hinder och inte en enda av tvåhundra inskickade arbetsansökningar hade gett resultat. Jag tänker att en sådan här man måste vara en alldeles utmärkt resurs på en invandrartät skola.
Och så tänker jag att det är imponerande att ta sig fram till en C-uppsats när man ännu inte riktigt behärskar språket.

Vad har då detta med årstiderna att göra? Jo, när jag trampar hemåt bestämmer jag mig för att kliva av cykeln och gå över stora holmen. Bland träd i sprakande vackra färger, omgiven av höstluft som faktiskt är riktigt höstig trots att det ligger mitt i stan.
Och så tänker jag på Charlottes inlägg... om att varje årstid är den vackraste.

1 kommentar:

  1. ja alltså, vilka massa resurser som finns där i det dolda nästan. Bra gjort de som lyckas slå sig fram, verkligen.
    Det är sant det, varje årstid är den vackraste.. undrar hur det vore att leva utan årstider..svårt att föreställa sig.
    Hi hi jo Wilma är en högfärdig tjej, det stämmer!

    SvaraRadera