tisdag 20 september 2011

Mera svamp

Regnvädersdag!
Seminarium på universitetet. Diskussioner om pragmatisk validering, diskursanalyser... intervjuanalyser över huvud taget föresten. Och genomgång av examinationsuppgiften; att analysera och jämföra två olika avhandlingar. Teoretiska utgångspunkter, metodologi, ansats, metod osv.
Jag är lätt stressad när jag går därifrån. Inte för mitt liv kan jag begripa hur det kan det kan stå "jobba" fyra dagar nästa vecka när det skulle behöva läsas och skrivas så mycket.
Lätt stressad är jag även över det här schematillägget under c-uppsatsskrivandet, eftersom jag inte räknat med att behöva vara ledig fler torsdagar eller fredagar.
Jag tycker att det är kul att studera. Absolut!
Men det ska bli väldigt väldigt skönt när studierna är klara och man kan ägna sig åt "bara" jobb och dessutom få en fast inkomst. Jag skulle lätt kunna ägna mig åt att studera flera år till om det gav en fast inkomst, det vore något det ;)

Hur som helst skulle jag bums hem och läsa! Det bestämde jag där och då.
Och ändå... hamnade vi i svampskogen. I regnvädret. Med varm choklad :)
 Fem liter svamp blev det. Rensning pågår!
Smaskigt värre. Nu har jag en avhandling som kvällslektyr. Home Advantage av Anette Lareau.
Och den närmaste tiden ska allt måste ägnas åt läsande och skrivande.
Så får det bli.
Det blir bra.

7 kommentarer:

  1. Och som om det inte räckte med alla böcker du måste läsa och all svamp du måste rensa... så har jag ett boktips också.

    Fast - den boken tror jag inte att du behöver nu, under utbildningen, men ack vad jag hade önskat att jag hade haft en sån under mina första år som lärare! Spara i alla fall länken till hennes hemsida - och tipsa gärna vidare.

    Jag får ingen provision, men fick korrekturläsa den och blev så engagerad. Hon påstår att det är jag som hittat på titeln både på den och den kommande: Ordning i klassen - hur?

    SvaraRadera
  2. Godmorgon i stugan.
    Hoppas det är bra med dig.
    Ser att ni har fullt upp nu med att plugga och plugga...
    Men att rensa lite svamp kan ju vara en trevlig avkoppling tycker jag. Det gjorde jag här med i natt.
    Blev nog en 5-6 liter här med. De ligger till torkning nu.

    Hösten är en härlig tid. Då får man hösta av allt som finns i naturens skafferi, svamp, bär och annat snadder.
    Lika bra att passa på. Fylla skåp, frys och kyl. Det njuter man gott av i vinter.

    Ha en fin onsdag nu när ni vaknar.
    Kramar från nabolandet.
    Synnöve.

    SvaraRadera
  3. Fin närbild på svamprensningen! En bild i min smak :-)
    Nu kan ni fylla på vinterförrådet rejält - det verkar finnas HUR mycket trattisar som helst i år.

    SvaraRadera
  4. Bloggblad; Nä, nu blir det förstås inte annat läst, men titeln är noterad :) Förmodligen hamnar på förskolan, men någon gång i framtiden blir det kanske en skolfröken av mig med...

    Synne; Vi övervägde torkning, men det blev istället förvällning och frysning av den här omgången med. Så snabbt och smidigt (vi har liksom inte så mycket utrymmen att torka på).

    Mian; Ja, det måste verkligen vara fullt med trattisar i skogen, för jag har aldrig tidigare i hela mitt liv hittat en enda ätlig svamp. Nu är vi sammanlagt i år uppe i sju liter!

    SvaraRadera
  5. Så gott med trattar! Vilka fina ni hittade!
    Visst hade det varit kul om man fått lön när man studerade :-D. Förstår att du längtar efter jobb och fast inkomst. Men tänk så lyxigt med pluggeriet att disponera tiden lite som man vill. Som att kunna gå ut i skogen istället för att läsa böcker ;-)
    Böcker kan man läsa på kvällen...

    SvaraRadera
  6. Kattalena; Absolut, det är ju det där med att själv bestämma över tiden som jag trivs så himla bra med! Fast nu drar det ihop sig och vi kommer att vara tvugna att läsa kvällstid eftersom vi jobbar en del också. Vi får väl se om det blir så tufft som det sägs :)

    SvaraRadera