måndag 12 september 2011

I svampskogen

Dagen började mycket traumatiskt med att vi redan var sent ute och jag bara hittade den ena av skorna jag tänkt ha. Längst in i hallgarderoben hade den hamnat (vilket säger en del både om hur ofta jag använder just dessa skor och vilken ordning vi har i denna garderob).
Väl framme på universitetet var det fler som tagit bilen denna regnvädersdag. Det var fullt på varenda parkering (och då snackar vi många bilar!). Efter att tillslut hittat en liten ficka längst bort på betalparkeringen skyndade vi in med andan i halsen, bara för att inse att jag varit lika tidspesimistisk som vanligt.
Seminariet var (ursäkta den negativa tonen) jättetrist! Och av någon anledning är många väääldigt uppstressade över examinationsuppgiften som inte ska vara inne förrän om drygt tre veckor. Kände mig lite som Timon i Lejonkungen när han galet skriker "har jag missat nå´t??!!!!".

Hur som, väl hemma från universitetet bestämde vi oss för att fly allt vad studier och forskning heter.
Det blev... Ånnaboda! (för ovanlighetens skull ;)
Härliga Kilsbergen. Härliga storskog med trädsus och den djupa fuktiga, rena höstlukten.
Underbart!!!
 Det går fort nu. Marken är bitvis täckt med löv från de få lövträd som här och var kämpar på bland alla barrträd.
 Och massor med svampar! Vackra svampar...
 Och... TADAAA!!!
Ett historiskt ögonblick fångat. Jag har för första gången i livet hittat ätlig svamp!!!
Det är sant!
Om än väldigt små... Några fick följa med hem i allafall. En hel hundpåse faktiskt (jodå, vi har alltid med oss hundpåsar ut i skogen, de är toppen till bär, svamp och diverse andra fynd).
 Fikapaus på Falkaberget. Så himla härligt!!!
Nu ska här läsas igen :)

5 kommentarer:

  1. Sköna bilder från svampskogen! :-)

    SvaraRadera
  2. Jättefina! Och så skönt med lite skogspromenad efter ett trist seminarium :-)

    SvaraRadera
  3. Tankevågor; Jag älskar den här tiden på året!

    Kattalena; Jätteskönt. Verkligen. Det finns liksom ingen som helst anledning att gå i skogen och tänka på vetenskapliga begrepp och uppstressade studiekamrater (fast jag ska ju skriva med sambon och han är raka motsatsen till stressad -det kan jag eventuellt bli lite stressad över ;)

    SvaraRadera
  4. Stressad över examinationsuppgiften? Borde man vara det? Hrm.. vi har nog inte ens börjat tänka på vår. *host* Kanske dags?

    SvaraRadera
  5. De la realidad; Nä, men vad skönt att ni inte heller är så stressade. Jag började verkligen fundera på vad det är jag inte vet...

    SvaraRadera