tisdag 6 september 2011

Fem år...

För ett år sedan jobbar sambon på kvällen. Jag har tillbringat hela dagen på universitetet och haft mitt livs första dugga. Lurvig har tillbringat dagen hos dagmatten. Och några bilder har det inte blivit. Står det.

För två år sedan var det söndag. På morgonen hade jag precis varit ute med Lurvig och nu lyssnade jag till knarret när en då nybliven elvaåring vände sig i sängen. Funderade på att baka tunnbröd i stekpanna, det har jag fortfarande inte gjort.
Därefter blev det utflykt till Kvarntorpshögen där vi mötte upp familjen V med en Pontus som då var bara några månader gammal.

För tre år sedan var rubriken "elände, elände elände". Jag var nästan nyinflyttad till Örebro. Jag, Lurvig och Renaulten hade börjat dagen med att åka bärgningsbil. Det här med hunddagis hade gått käpprätt åt skogen och jag hade absolut ingen aning om hur det skulle lösa sig. Som tur var fanns underbara vänner som både hjälpte mig med Lurvig och med flytten :)
För fyra år sedan skrev jag inget inlägg. Däremot dagen efter, den sjunde.  Då bodde jag i Sigtuna och jobbade som ridfröken. Bilen var inlämnad på verkstad (!) och jag har fotat arbetskamraten och tillika vännen och grannens katt som gärna ville följa med in (det hände mer än en gång att han faktisk var med in också :).
Resten av dagen skulle bestå av personallunch, ridning av två unghästar och det fina fuxstoet och därefter stod två privatlektioner inplanerade.
För fem år sedan skrev jag inte heller något inlägg just den här dagen. Inte förrän den åttonde faktiskt. Då bodde jag ute på gården i Sigtuna och väntade på att klockan skulle bli tre. Då var det nämligen dags för privatlektion och därefter skulle jag fara till Västerås. Sonen som bodde i stora huset på gården skulle ha kräftskiva samma kväll. Då var han sjutton... vilket innebära att han är tjugotvå idag. Ojoj.

Och åren före det skrev jag på blogs.se, och kan alltså inte alls kika vad jag skrev om eftersom den bloggen (tyvärr) är raderad sedan flera år.

Ja, och idag då? Undrar väl alla nu jättenyfiket ;)
Jo, idag ska jag tala om, har vi suttit på universitetet hela dagen.
Och på kvällen har jag gjort mitt livs första burk äppelmos. Det ni.
I fåtöljen vilar den röda katten medan den gråa springer runt och jagar på en råtta. Sambon ser på fotboll. Då och då passerar ett tåg och i fönstret fladdrar lågan lite i ljuslyktorna.
Det går inte att jämföra de där olika liven, pluggarlivet och ridfrökenslivet. Inte en sekund ångrar jag de där åren, men åh vad jag är glad att jag tog beslutet att börja plugga! Och om ett år kan jag kanske även skriva om dagisfrökenlivet på heltid, som med ganska stor säkerhet är ytterligare en sorts liv :)

Slut på filosoferandet.
En tisdagskväll.

3 kommentarer:

  1. Det är nyttigt att titta bakåt och reflektera hur livet ändrat sig. Jag inser att jag följt dig i tre år redan!

    Jag skrev också blogginlägg på ställe som är raderat nu. Känns lite tråkigt att inte kunna gå tillbaka dit. Fast jag har förstås alla mina dagböcker.

    Önskar dig lycka i ditt nya liv!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag säger som Maggan. Jag ska nog ta mig en titt bakåt när jag kommer hem idag ,-)
    Det är sex år sedan jag började blogga här på blogger, men själva bloggeriet är uppdelat på den gamla och den nya. Tur det. Annars hade det väl varit hundra tusen bloggposter ,-)))

    SvaraRadera
  3. Maggan; Dagbok har aldrig riktigt varit min grej... Och det nya livet börjar inte än. Först är det ett halvårs studier kvar och sedan är det bara tat hoppas på att få jobb :)

    Elisabet; Det är kul att kika tillbaka ibland. Så mycket som har hänt de senaste åren :) Och jag har gott om bildminne kvar och kan stanna på den här bloggen ett bra tag till...

    SvaraRadera