torsdag 25 augusti 2011

London -så var det

Tjo!
Det är så himla mycket London-bilder att jag rent alldeles kommit av mig när det gällt bloggarbiten.
Men här kommer ett urval. Och den som inte orkar får gärna bums klicka iväg sig.
Hur som helst, halv sex i söndags morse styrde vi kosan mot Skavsta. Det var underbart vackert! Sagolikt! Solen steg, daggen gnistrade i spindelväven och älvorna dansade på ängarna.

Och för att bara vara borta tre nätter känns det som om vi hunnit se hur mycket som helst. Första dagen gick vi genom Hyde Park, kikade på Royal Albert Hall, och vandrade förbi Buckingham palace. Jag var alldeles övertygad om att de här var konstgjorda... tills de började röra på sig. Helt obegripligt att de kan stå så blickstilla!
 Bilderna kommer bestämt lite i oordning. Ekorrarna var som mest i parken. Fullt av dem. Små sötnosar :)
 Så nådde Big Ben och London Eye, som båda fastnade på en hel massa kort.
 ...därifrån gick vi vidare ner till Lambeth bridge... och genom kvarteren upp till London Bridge. På vägen blev det stopp på en pub och sambon fick sin efterlängtade engelska pint :)
 Från London Bridge såg vi förstås Tower Bridge, alldeles som solen höll på att gå ner.
Det må vara vackert, men jag hade helt fel på fötterna och räknade denna kväll till inte mindre än fyra blåsor under fötterna. Ajaj. Vi gick härifrån till Bank och tog så tunnelbana hem. Var ändå en rätt skaplig tur att knata!
Frukostarna (och även ett par andra måltider) åts på Giraffen, Giraffe, som vi blivit rekommenderade av Elisabet. Tanken från början var nog en större variation, men vi blev så himla väl mottagna att det inte fanns någon anledning att byta. En dundertrevlig personal och mannen den sista morgon visste var Örebro låg för där hade det varit handboll. Det var mer än vad jag visste, tur att sambon hade koll :)
Andra dagen knatade vi iväg till museerna på Exhibition road. I stort sett hela dagen tillbringade vi bland dinosaurieskelett, fossiler, jordbävningar...
...historia. En sådan här var många många kvinnor klädda i i Egypten på 600-talet. Fast med skärp.
På science museum fick vi lite bråttom eftersom stängningsdags närmade sig. Det blev en rätt hastig tur igenom, men vi fick nog ändå med det vi ville se. Den här till exempel. Som faktistk flugit ett varv runt månen. Det är rätt mäktigt!
Efter muséerna hann vi kila iväg till Harrods. Oh my... Vilket hemskt ställe! Hur mycket saker och hur mycket folk som helst! Och jag som helst inte vill jula i förväg var förstås ändå tvungen att besöka julavdelningen ;)
Tredje dagen blev det madam tussauds (som jag aldrig lär mig stava till. Vi köade med superhjältar, gick i skräckkabinettet, träffade en massa stjärnor och såg på "bio" i 4D... Med de här vackra brillorna.
Sambon diskuterade takkonstruktionen med Oscar Wilde...
...och själv passade jag på att tala om för den här karln vad jag tycker om ett och annat.
Sedan blev det raskt hem till duschen för att sedan åka mot Lyceum. Smaskig middag på lite finare restaurang unnade vi oss innan det var dags för musikalen; Lejonkungen!
Den var sannerligen annorlunda och det var absolut fascinerande att se hur de löst saker och ting.
"Maffigt" sammanfattade sambon det hela efteråt och med det hoppas jag att han fått blodad tand för musikalbesök och gärna går på fler genom åren (det här var hans första).
På hemväg i tunnelbanan...
Sista dagen hann vi bara med Picadilly Circus, kavalleriets vaktbyte och Trafalgar square innan det blev dags för hemfärd ovan molnen.
Vi bodde på ett supertrevligt hotell som vi gärna återvänder till vid eventuella framtida Londonbesök. "Borta bra men hemma bäst" heter det ju, men alldeles riktigt så kändes det inte den här gången. Vi hade gärna blivit kvar ett tag till.
Runt halv tolv i natt hämtade vi upp kattdamerna hos Erika och Tommy som hade kattvaktat. De har alldeles garanterat inte kunnat ha det bättre, men åh så mysigt jag tyckte att det var när båda två kom hem och myste ner sig i sängen. Hela natten sov de nära och när jag klev upp i morse valde båda fyrbeningarna att stanna på täcket :)
Så var det. Och nu har vi snurrat igång... Den här hösten kommer att snurra... Lite väl mycket snurr för både sambon och mig, men nu är det bara en termin kvar.
Tjolahopp!

11 kommentarer:

  1. Oj va ni hann med på tre dagar, förstår att blåsorna INTE lämpade sig i sammanhanget! Blev sugen på pint, och Adolf bilden gav mig the creeps... Hövva!
    Härlig Londonreseöversikt!

    SvaraRadera
  2. Å, tack så otroligt mycket för alla bilderna och det du berättat! Det kändes som om jag var där igen ,-)

    Visst var hotellet perfekt? Jag tyckte det låg så bra .., - det var inte jag som valt det heller - och vi tyckte också att personalen på Giraffe var så vänliga.

    Välkommen hem båda två!

    SvaraRadera
  3. Oj vad bra ni verkar ha haft det! Och vilka fina bilder du tagit! Vad jag blev sugen på att åka till London nu!!! Det verkar ha varit hur mysigt som helst. Inte blåsorna under fötterna då inte... jag som alltid får skavsår vet precis hur jobbigt det kan vara.

    Och vilket fint påslakan med får! Jättesött! Katterna är såklart också himla söta :-)

    SvaraRadera
  4. Jag säger bara: ojojoj, vad ni fick se mycket! Kul att få vara med på ett hörn.

    SvaraRadera
  5. Emma R; Ja, vi hann nästan allt vi hade tänkt... Och sambon hade verkligen sett fram emot en en pint... själv dricker jag ju inte öl -blä ;)

    Elisabet; Ja, hotellet var toppen -tack för tipset. Det låg alldeles suveränt och var dessutom fint till ett skapligt pris. Kanon!

    Kattalena; Vi har verkligen haft det superbra och var inte alls sugna på att åka hem. Påslakanen hade sambon med när vi flyttade ihop. De är okej, men gardinerna som ser exakt likadana ut och dessutom är en halvmeter för korta får han inte sätta upp ;)

    Flygaren; Tack Anna :)

    Bloggblad; Ja, det känns som om vi hann med en hel del... och ändå finns det massor kvar och framförallt en del att se mer av.

    SvaraRadera
  6. Här sitter jag bara och LER och blir så glad över dina bilder! Ni verkar ha haft det jättebra och hunnit med massor. Så roligt att ni gillade staden! Det finns ju faktiskt hur mycket som helst att upptäcka där, det tar liksom aldrig slut.

    Men man MÅSTE ha bra skor! ;-)

    SvaraRadera
  7. Londongirl; Ja, jag hade ju ett par bra skor med mig också. Som tur var. Trist bara att det inte var dem jag hade på mig den där första dagen... Och jag blev väldigt förtjust i London! Vi hade det verkligen riktigt riktigt superbra!

    SvaraRadera
  8. Men så mycket ni hann med på dessa dagar!
    Jag har aldrig varit i London och nu blir jag ännu mer sugen på att åka dit.
    Frukosten ser maffig ut med vita bönor m.m. Är det nån sorts frukostmuffins med smarrigt pålägg på, eller?

    SvaraRadera
  9. Mian; Det är ett frukostmuffins med bacon och svamp på. Till det var det någon form av salsa. Alldeles lagom tyckte jag... och hade dessutom kunnat äta tre sådana här frukostar och ändå få pengar över om vi hade budgeterat för hotellets frukost :)

    SvaraRadera
  10. Jag hade gärna haft såna gardiner också ;-)

    SvaraRadera