tisdag 5 juli 2011

Trädgårdsmöten på morgonkvisten

I morse vaknade jag klockan sex, pigg som en lärka.
Skönt!
Mindre skönt att termometern visade på 12 grader...

Gjorde ett trädgårdsryck och fann en massa intressanta (?) saker. Det här trodde jag var smuts först. Men när jag funnit sådana hängande lite var stans i rabatten insåg jag att det nog är något annat. De hänger som i spunna trådar... Vad är det?

Spindlar som inte ville vara med på bild... och en vacker bärfis (tror jag).
 Herr gräshoppa kom skuttande över axeln och var vänlig nog att ta en paus medan jag fotograferade.
 Och så ett antal sådana här larver. Tycker att det påminner om en lönnaftonfly. Kanske? Men den har ju inte de karaktäristiska prickarna. Och så är den lite mindre än jag mindes dem.
 Hårig var den i allafall. Och jag läser i ett trädgårdsforum att håriga larver ska man inte lyfta. Nänä, de utsöndrar något nässelgift och kan orsaka otäcka utslag.
Kära nån, tänker jag, det är då ett under att jag överlevde barnaåren ;)
Gå på upptäcktsfärd bland småkrypen är något man skulle göra med barnen på dagis. Med förstorningsglas och lupp. Och alldeles särskilt tänker jag på den lilla pojken som med glittrande ögon berättade att han hittat en myra bredvid sandlådan (det var samma pojke som bad mig ta bort tejpen som fastnat, med mina klor. jag har klippt naglarna nu ;).

5 kommentarer:

  1. Vilka larviga bilder...
    Nää, jag menar ju - vilka fina bilder ;-))

    SvaraRadera
  2. Vissa är glada att spindlarna inte ville vara med på bild! ;)

    SvaraRadera
  3. Gunnar; Jodå, larvigt många gånger om i vår trädgård :)

    Therese; Jag var inte så ledsen jag heller, när spindlarna kröp åt andra hållet ;)

    SvaraRadera
  4. Så söt den är den håriga larven!

    SvaraRadera
  5. Kattalena; Ja, visst är den söt. Sådana där gick jag och bar och klappade på när vi var små... och inte blev det några utslag av det inte.

    SvaraRadera