fredag 8 juli 2011

Titeln?

Idag anlände presenten till det barn som fyller två år om bara ett par veckor. En personlig bok.
När det gäller språk kan jag konsten att haka upp mig.
Är det bara jag som reagerar på titeln?
Jag hakade upp mig så till den milda grad att jag genast gick in på företagets hemsida. Och mycket riktigt där finns en liten bild på denna bok som förstås ser ut precis så här. Under står fetstilat en, i mitt tycke, korrekt språklig titel. Så även på kvittot.
Detta ökade på min stördhet ytterligare och nu har jag skrivit till företaget i fråga. Det är förmodligen en gammal dåligt översatt titel, men hade jag sett det hade jag valt en annan bok... eller ett annat företag!
Förhoppningsvis bryr sig inte tvååringen i fråga så mycket om vad det står :)

10 kommentarer:

  1. Klart man har rätt att förvänta sig korrekt svenska även till små barn. Vad kan annars hända?!

    SvaraRadera
  2. Riktigt dåligt. Titeln är ju tom svår att säga.

    SvaraRadera
  3. Cecilia N; Ja, jag tycker ju att det är oerhört viktigt. Googlade dock på namnet och inser att det är en tjugo år gammal bok som faktiskt heter just så. Och aldrig hade jag beställt den om jag sett...

    Lena; Jättedåligt tyckte jag med. Och förmodligen hade jag inte blivit upprörd om det varit så att de i sin fetstilade text under skrit med ett r för mycket.

    SvaraRadera
  4. Hallå!
    Ja vi gick i ett rätt bra tempo, har svårt för att strosa.. Men nästa gång ska gubben med och då blir det en ryggsäck med fika oxå!

    Oj, skulle oxå störa mig på att få hem en bok med den titeln. Ibland känns det som de slarvar för att det är till barn och inte så viktigt, men till barn brukar det ju vara desto mindre att korrläsa och man borde hitta fel.. Vi köpte en bok med olika fordon och där står det "polishelikopter" och på bilden är det en motorcykel..

    Trevlig helg!

    Kram P

    SvaraRadera
  5. Ja jisses så klent!
    Hur kan man släppa igenom sånt slarv?

    SvaraRadera
  6. Pillan; Jag har svårt för alla böcker som inte tycks vara korrekturlästa. Det förekommer ju tyvärr för alla åldrar...

    Mian; Jag undrade ett tag om jag överreagerat fullständigt. Nu känns det genast bättre :)

    SvaraRadera
  7. håller med någon ovan om att det kändes lite tungvrickning över tieln... :)

    SvaraRadera
  8. Emma R; Ja, tungvrickarord i all ära, men språkfel i titeln fick mig att bli en smula upprörd...

    SvaraRadera
  9. Melker fick denna bok för x antal år sedan o jag har inte tänkt på felet :) Får väl skylla på min Dyslexi :)

    Men nu tänker jag på felet :)

    SvaraRadera
  10. Miss Piggy; Det var det allra första jag såg. Som en rikti surkärring kände jag mig när jag skrev till företaget ;)

    SvaraRadera