lördag 16 juli 2011

Sommarens fas 2 på balkongen

Det märks på balkongen att vi går in på sommarens andra hälft. Den rosa pelargonen till vänster blommar i full prakt, men de i balkonglådorna börjar glesna ut lite. Även hänglobelian, som kommer att blomma så här i minst en månad till, visar att den inte är alldeles prunkande ny längre.
Dillkvisten som jag stack ner mitt i balkonglådan har både spridit sig och skjutit i höjden. Vi behöver äta något med dill väldigt snart :)

Basilikan i zinkkorgen på bordet har vuxit till sig och nästan trängt undan den kinesiska gräslöken som växer i samma kruka.
Sommarblommorna från lärarförbundet väntar vi fortfarande på. Kvinnan som gav mig påsen och sade att hela innehållet skulle hällas i en kruka visste nog inte vad hon talade om. Det blev (förstås) på tok för tätt.
 Flera blad på tomatplantorna börjar gulna eller svartna. Så blir det (av en för mig helt okänd anledning) alltid på mina plantor i mitten av juli och sedan går det bara utför.
 Men vad gör det, vi skördar nästan dagligen :)
 Och i smultronkrukan händer det grejor. Här är sommarens första röda bär. Fler blir det, för det är en hel hög som är på G.
Och jag tycker nog ändå att de är rätt tappra, mina växter, som kämpar på i direkt söderläge på vår lilla balkong.

2 kommentarer:

  1. Och här har blommorna på altanen (ute) tagit rejält med stryk under allt regnandet! Humlen har drabbats av pest och ser hemsk ut.

    Nåja.

    Det var roligt så länge det varade ,-)

    SvaraRadera
  2. Elisabet; Men det är ju lite så under andra delen av sommaren. Och jag såg på träden utanför dagis att där hade börjat falla gula löv.
    Pelargonerna här har också tagit stryk av regnet. Jag tror att det är därför de ser ut som de gör...

    SvaraRadera