måndag 25 juli 2011

Niceville

Jag har befunnit mig i Mississippi hela eftermiddagen och hela kvällen.
Jag har följt förhållandena mellan svarta och vita under sextiotalet. Förfasats över hur hemhjälperna behandlades och suckat över de vitas överklassliv. Hejat på Miss Skeeter i bokskrivandet, bett Minny att för sin egen skull inte sätta sig upp mot en vit kvinna och beundrat Aibileens styrka.

Sagt hej till sambon när han kom hem från jobb och lycka till när han åkte till golfbanan. Alltjämt försjunken i boken. Förstrött stängt balkongdörren när ösregnet kom, för att genast återvända till soffan.
Haft en röd katt på rygg vid mina fötter och en grå snarkande katt på soffans ryggstöd.
Vid halv tio kom plötsligt sista sidan. Och det var ett avslut. Men jag hade gärna följt personerna en bit till. Ett liv till. En generation till. Eller två eller tre. Nästan förvirrad satte jag mig upp, rätade ut nacken som stelnat för länge sedan, konstaterade att det blivit riktigt skumt ute.
Den gråa katten sträckte på sig och gäspade stort.
Disken väntade. Sambon kom hem.

Och nu ska jag försöka ta mig tillbaka till verkligheten.
Det var flera år sedan jag kom in så bra i en bok. (tack Erika!)

5 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Nu minns jag en amerikansk tv-serie som handlade om ett hembiträde i en advokatfamilj eller nåt sånt .,. så himla bra var den.

    Men vad var titeln?

    Lilly Harper?

    SvaraRadera
  2. Den boken måste jag också läsa! Tack för tipset! :-)

    SvaraRadera
  3. Visst är den bra. Ska du med på bio i slutet av september? Niceville har premiär då :)

    SvaraRadera
  4. Elisabet; Här följde man flera hembiträden. Ibland kan jag tycka att det blir lite hoppigt, men så var det verkligen inte alls i den här boken.

    Kattalena; Ja, det här var en bok precis i min smak :)

    Flygaren; Det hade jag ingen aning om. Hoppas att de har lyckats göra något bra av boken... Just nu har jag ju karaktärerna väldigt klart framför mig :)

    SvaraRadera
  5. Den boken ligger här o väntar på sin tur. Ska bli spännande att läsa den när det är så många som säger att den är bra.

    Annars är det semester för oss. Husmusen du vet. Hinner inte med att blogga så mycket o inte heller läsa bloggar, Men just nu, i detta ögonblick, så regnar det o datorn kom fram i all hast.

    Hoppas ni har det fint i Örebro med. :)

    SvaraRadera