lördag 9 juli 2011

Lugnet i Karlskogaland

När tvättstugan är klar ser jag till att kattdamerna har ordentligt med vatten och därefter far jag i Saaben till Karlskogaland. Lyssnar för första gången i år på sommarpratet, som författaren till Hundraåringen som försvann stod för just idag.

Ibland, alldeles särskilt fina dagar, känns Karlskogaland som ett litet paradis. Jag borrar ner tårna i gräsmattan, lyssnar på fåglarna, ser hur det glittrar nere i vattnet.
Grannen ropar på lillpojken att "Nu får du komma och fika. Kom och ät kaka!"
Lillasyster... eller kanske lillebror, som inte alls kan vara värst gammal, skriker ilsket.

Sopar spindelväv, inspekterar bärbuskarna.
Går en vända med kameran.
I den här busken surrar det oavbrutet. Nära hundra bilder tog jag på bin, fjärilar och humlor. Efter första sorteringen återstår nio...
Och det är lille Panasonic Lumixen som fått arbeta.

 Rosenbuskarna sprayade jag hjärtlöst på för bara några dagar sedan. Det är svårt att tro...

Och medan jag förevigar dessa för mig helt okända klockor...
 ...ser jag plötsligt ett par öron som sticker upp längre upp i rabatten.
Men mer social än så här var den inte.
 Fyra små smultron, hallon och lite krusbär.
Krusbären fick följa med hem för att mogna till sig lite. Hallon och smultron blev kvällens efterrätt tillsammans med vaniljglass.
 Framåt kvällen anlände sambon efter en golfrunda i Hammarö.
Smaskig grillmiddag, svag musik från PiP trots att det ligger på andra sidan stan, fågelkvitter.
Ljuvligt!!!
Precis innan vi ska åka hem stannar jag upp.
"Hör du?"
"Vad?"
Nä just det. Vad?! Tystnad. Fågelkvitter. Klockan som tickar. Och ett svagt surr från kylskåpet.
Vi har det bra här i lägenheten med. Men tystnad är vi sannerligen inte bortskämda med.

Så kan det vara. En eftermiddag, kväll i Karlskogaland.

6 kommentarer:

  1. Härliga sommarbilder.
    Nu är det skönt att leva, riktigt riktigt skönt.

    SvaraRadera
  2. Fönsterblomflugan har även du plåtat ser jag - är det månne bästa flygtid för just dessa nu?

    SvaraRadera
  3. Omöjligt att kommentera ikväll. 3:e försöket ,-)
    Härliga bilder. Ska. Det. Stå.

    SvaraRadera
  4. Vilka jättefina bilder!!! Vad är det för kamera du har? Modellen :-)

    SvaraRadera
  5. Fingerborgsblomma, de där rosa.

    SvaraRadera
  6. Mian; Ja, visst är det. Fast nu kommer arbetsveckor igen... Det borde jag ju förstått att det var hos dig jag såg den. Tyckte mig nämligen av okänd anledning veta vad den hette :)

    Elisabet; Tredje gången gillt ;)

    Kattalena; Det är en Panasonic DMC-FX700. Har ju hunnit prova en del olika kameror, men den här är jag riktigt nöjd med!

    Cecilia; Aha, tack!

    SvaraRadera