onsdag 20 juli 2011

I blåbärsskogen

Om jag kände mig som en riktigt tjatig fröken igår var den här dagen verkligen bättre. Vi har pysslat, ritat, kikat på arbetsmyror och flygmyror, pärlat, spelat spel, byggt sandvägar och slott och pratat om allt mellan himmel och jord.
Och väl hemma hade jag en massa energi kvar. Taggade av gårdagens utflykt gav vi oss iväg till vårt blåbärsställe. Vi hittade det förra året och det är var suveränt!
I år hade de placerat en grå sugga för infarten där man kunde ställa bilen.
Vi hittade ett annat ställe och jag välkomnades genast av två fästingar som omedelbums kröp över på mig.
Vi fick börja med att knata iväg för att hitta skogen...
...och väl framme fick vi leta runt i blåbärsriset för att hitta några enstaka blåbär.
 Vi gav upp rätt fort. Knatade tillbaka. Styrde kosan norrut(?), klev ut i storskogen och började med att slå oss ner på en stock för att fika.
Därefter plockade vi cirka fyra liter innan vi åter åkte hemåt. Här fanns det massor av bär!
Och nu är himlen alldeles rosa.

4 kommentarer:

  1. Kattalena; Ja, vi älskar det både sambon och jag! Ikväll blir det blåbärspaj :)

    SvaraRadera
  2. 4 liter, inte illa!
    Det blir härligt att ha till vintern, eller mumsar ni i er allt redan nu?

    SvaraRadera
  3. Mian; Jag hoppas ju att det kan bli ytterligare några liter... fyra liter räcker nog inte värst länge här hemma -både sambon och jag älskar blåbär :)

    SvaraRadera