söndag 26 juni 2011

Vad gör folk idag?

Jag undrar det på riktigt alltså.
Vad gör folk en dag som denna? När det är varmt, men kommer små regnskurar mellan solglimtarna. Jag tror inte att de ligger på stranden. Men de är sannerligen inte ute heller. Inte i stan i allafall.
På eftermiddagen tog jag en liten promenad, bara sådär en fyrtiofem minuter.

Började längs järnvägen och gick över Vasatorget.
Här brukar det alltid vara promenerande och cyklister. Fullt liv och rörelse.
Idag vara det folktomt.
 Fortsatte en snutt längs ån. Här brukar det i och för sig vara ganska lugnt.
Och idag var det alldeles folktomt.
 Hade med mig lite torrt bröd. Är barnsligt förtjust i att mata fåglarna ;)
 Svängde upp mot centrum. På den här bron brukar det vara fullt med bilar och arbetsdagar är det inte sällan köer...
 Men uppe på stan var det lite mer liv.
Lite.
Och tacka sjutton för det, affärerna har ju öppet till 16...
Ansiktet är ett av konstverken i Open Art. Det kommer ett separat inlägg om det någon dag.
 Vid slottet svänger jag ner över järntorget som tidigare var parkering men nu är en stor fontän...
Ni ser, det är ju inte direkt någon invasion av människor...
 Och från Järntorget väljer jag Olaigatan. Då behöver man inte gå många steg innan vår balkong skymtar. Om man inte behöver vänta vid rödljusen tar det ganska exakt fyra minuter att gå från Järntorget till vår port.
Så, nu undrar jag igen. Vad gör folk en helt vanlig söndag efter midsommar?

3 kommentarer:

  1. Det undrar jag ofta när jag bodde i stan och var ute på promenad. På tomterna såg man sällan eller aldrig någon vara ute ,-)

    SvaraRadera
  2. Så där dött ser det ALLTID ut i vår lilla stad, efter kl 18 på vardagarna och efter kl 14 på lördagarna och hela söndagarna...

    SvaraRadera
  3. Elisabet; Jag tycker att här jämt brukar vara liv och rörelse. Nu var klockan runt två... och jag tror knappt någonsin att jag varit ute och gått när det varit så tomt.

    Mian; Men här brukar det ju röra sig människor. Det är ändå ganska precis mitt i stan. Alla kan väl inte rest på semester?!

    SvaraRadera