måndag 6 juni 2011

Nationaldagsfirande i Örebro

Även om Svenskarna inte alls har ett firande som går att mäta sig med grannlandet i väst, tycker jag att det är mysigt att det händer någonting.
På eftermiddagen knatade jag därför iväg till Stadsparken och Wadköping. Full fart och stämningen i topp!
I Wadköping var det medeltidsmarknad. Medeltidsklädda människor i en härlig blandning med alla "vanliga". Många stånd och massor med aktiviteter.

På caféet var det fullsatt och på det lilla torget full musikunderhållning med trallvänliga visor.
Strålande sol.
Flaggor.
Glass.
Leende människor. Överallt.
I ån intill paddlades det.
Ansiktsmålning förstås. Det var allt från stora grejer till bara små regnbågar på kinderna :)
Sedan kom de här spelandes och marscherandes och höjde stämningen ytterligare. Och bakom paraderade en massa människor i folkdräkter.
Härligt!
Uppträdanden på scenen av både stora och små...
...av någon anledning fastnade bara barnen på mina bilder :)
Och så nationalsången förstås. Där nästan alla nästan alla runt omkring sjöng med.

Det är så mysigt sådant här tycker jag!

3 kommentarer:

  1. Oj vad mycket folk det var i stadsparken! :) Så många har jag nog inte sett där samtidigt, men jag brukar ju inte vara där så ofta..

    SvaraRadera
  2. Härligt med nationalsång och allt! Det har vi inte alls haft här .., bara sol och bad och pv som röjer i tvättstugan ,-)

    Nåja.

    Det är värt att fira det med.

    SvaraRadera
  3. De la realidad; Det rekommenderas till nästa år... Ja och stadsparken rekommenderas ju alltid, jag är väldigt förtjust i den :)

    Elisbet; Haha, det lät som en bra arbetsfördelning ;)

    SvaraRadera