onsdag 8 juni 2011

Invigning av järntorget

Jag önskar att jag kunde visa fotografier på en hel park full med förskolebarn. Pirater och vagnar och filtar och full aktivitet. Och skratt och gula västar och röda västar och gymnastik och barnsånger och några små som tyckte att det var både spännande och lite läskigt på samma gång och hopp och skutt och glass. Men det kan jag ju inte. Tyvärr.

Så det blir pang på invigningen av järntorget istället.

Det var ingen stor skara Örebroare som samlades vid det omtalade järntorget vid invigningen. Förmodligen både på grund av att alla är så trötta på detta järntorg som aldrig blev klart och på att folk inte visste om att det skulle vara invigning. En ansenlig skara är dessutom mycket missnöjda över alla parkeringsplatser som försvann i en stad där det redan är ont om dem.
Hur som helst, i dag var det som sagt invigning.
"Det här är ett torg som vi ska lära oss att älska" sade mannen innan han *snipp snipp* klippte av det gröna bandet och frigjorde en massa rosa ballonger.
(bilden blev inget vidare vilket beror på att en fotograf kastade sig in framför mig så att jag hastigt fick sträcka ut armen och således knappt såg vad jag tog kort på)
Det spelades och sjöngs och på lite utrullat konstgräs lirade grabbarna i ÖSK fotboll med småpojkar.
De gjorde det dessutom med den äran och bjöd in varenda unge :)
Vinterns fula skridskobana blev en fontän.
Folk som plaskar med fötterna någon som vadar rakt igenom, ett par tjejer som röker vid kanten och människor på bänkarna som bara har det skönt i solen.
Så nu är järntorget ett torg. Det tycker jag är bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar