lördag 11 juni 2011

Hos fru optikern

Länge länge har jag pratat om att det kanske är dags att besöka en optiker igen. Jag har ju, sedan högstadieåldern ett ganska ordentligt synfel på vänster öga (jag ser inte ens nästan bokstäverna på översta raden), men eftersom höger öga är nästan helt bra kompenserar det. Nu var det i allafall på tiden eftersom det där vänsterögat har varit med och lagt sig i väl mycket på sista tiden vilket resulterar i att allt blir knas.

Klockan tolv hade jag tid och heltokigt stötte jag på en vän till farmor, som jag bara hann säga hej hej till i förbifarten eftersom fru optiker kom samtidigt.

Ojoj vilken grundlig undersökning. Jag har rabblat bokstäver, spanat på prickar och streck och ännu mera bokstäver. Men några glasögon blev det inte den här gången heller, fast det var planen. Nänä, för mina ögon har lite trubbel att samköra föremåls storlekar och med glasögon blev det som att befinna sig i rena lustiga huset. Nu har jag istället åter en lins... på prov en vecka.
Och sambon och fröken L som så gulligt kom promenerandes för att vara smakråd vid glasögonutprovning hade inget alls för det.
Däremot är det sambon som tagit bilden. Och jag kan inte låta bli att tycka att det är lite kul att han blivit så bloggskadad att han på helt eget initiativ börjat ta bilder till min blogg ;)
Ja och för övrigt upplyste fru optiker mig om att när andra på äldre dar kommer att få sämre syn kommer mitt vänstra öga förmodligen att bli allt bättre. Det ni!

2 kommentarer:

  1. Skönt att du slapp brillor, det är så besvärligt. Jag gillar inte tanken på att stoppa saker i ögonen, så jag försöker stå ut med att leta efter läsglasögonen varje dag. De andra funkar inte bra för långläsning.

    SvaraRadera
  2. Bloggblad; Ja, fast jag var ganska inställd på brillor den här gången. Har ju haft linser tidigare, men hade då svårt att hitta några med en bra passform och efter en tid rann det ut i sanden. Vi får väl se hur det blir den här gången...

    SvaraRadera