onsdag 15 juni 2011

Det här med orkidéer

Jag har aldrig förstått mig på det här med orkidéer och vattnande. Det finns så många olika teorier, de ska doppas eller stå ett tag i vattenbad, sådär en gång varje eller varannan vecka, beroende på vem man frågar. Vissa nyttjar badkaret, andra fyller upp ytterkrukan. Vattnet ska har rätt temperatur... och så ska ytliga rötter sprayas.
Eller?

Jag är ingen orkidémänniska. Mina orkidéer är hittills aldrig sprayade och har lika lite förärats med vattenbad. De vattnas lite som jag tycker. Helt som vanligt med vattenkanna.
Och ändå blommar de om- om och om igen. De här köpte fröken L och jag i början av juni förra året. Det har inte gått en dag då de varit alldeles blomlösa även om blommorna var lätträknade ett tag där i januari och februari.
Den gula som skymtar bredvid har lite tydligare perioder, men blommar troget år efter år -och är nu på g för sjätte året i rad.
Intressant, tycker jag.
Ja, en liten smula i allafall :)

8 kommentarer:

  1. Jag älskar orkidéer men bryr mig inte om att fjäska för dem jag heller. :-D
    Jag vattnar dem nån gång ibland, när jag kommer ihåg (dvs inte särskilt ofta alls) och de mår hur bra som helst.

    SvaraRadera
  2. Du och mamma Lisette verkar ha samma begåvning vad det gäller att sköta om orkidéer. Härligt!

    SvaraRadera
  3. Samma här! Gillar verkligen orkidéer och de får helt slumpmässigt vatten osv. De är underbara när de blommar. Men ibland tror jag att man får olika exemplar som även om de sköts likadant blommar olika. Jag har en som typ blommar konstant! Den har blommat i tre år med bara en månads paus. Sen är det andra som blommar mycket kortare i olika perioder. Kul är de oavsett! :-)

    SvaraRadera
  4. Ulrika; Näe, det verkade vara ett helt projekt och jag insåg från början att det nog inte var min grej att göra det så avancerat :)

    Mian; Nja, jag tror faktiskt inte ett dugg på begåvning i det här fallet. Det handlar snarare om snälla orkidéer :)

    Kattalena; Ja, det måste vara lite olika. Min gula blommar ju som sagt inte alls på samma sätt som den rosa. Men den blommar. Och tur är väl det för jag tycker att orkidéer är förfärligt tråkiga när det bara är blad :)

    SvaraRadera
  5. Jag begriper mig inte alls på min som jag fick förra året. Den blommade jättefint och rikligt långt in på hösten....sen dess är den envist utan blommor och jag vet inte vad jag gör för fel.

    Man får som sagt så många olika råd...ska man tex. klippa ner stänglarna eller inte när de har blommat? Ska man vänta till de har torkat upp (stänglarna alltså) Hur gör du med det?

    Dina är i alla fall jättefina och något gör du rätt i alla fall eftersom de trivs hos dig! :-)

    SvaraRadera
  6. Tankevågor; Jag låter dem torka ner. Tre av fyra stänglar på bilden är sådana som blommar om för andra gången...

    SvaraRadera
  7. Och här är en som inte ens är särskilt förtjust i dem! Men pv är ,-)

    SvaraRadera
  8. Hos mig trivs inte orkidéerna alls =/

    SvaraRadera