måndag 13 juni 2011

Balkongrapport 3

Nu är det ju inte så speciellt spännande på vår balkong. Det är bara det att jag tycker att det är så himla mysigt med blommor... och kul att fotografera! Pelargonerna överlevde störtskurarna härom kvällen.
Hänglobelian såg lite medtagen ut men har repat sig alldeles utmärkt.
Den här är en envis rackare. Den är liten (jag är ju annars inte alls förtjust i spindlar). Dagen före regnvädret hade jag sönder nätet och försökte kasta spindeln över räcket, men den vilden kastade en tråd till pelargonerna och jag tappade bort den.
Sedan kom störtskuren.
Och idag sitter den där igen, i sitt hörn som om inget hänt...
Tomaterna klarade sig också utmärkt i skyfallet.

Och smultronplantorna trodde jag hade gått hädan, men efter en viss betänketid reste sig även de tappert igen. Däremot finns inte en enda blomknopp hur noga man än letar.
De hemliga sommarblommorna har börjat ge en hint om att de är på väg.
Och basilikan som är alldeles för tätt sådd. Gräslöken är lite tröttare... Och de har dessutom hur mycket vatten som helst eftersom den krukan inte är dränerad.
Den spännande fortsättningen följer under sommaren ;)

10 kommentarer:

  1. Jag är grymt impad att du får plats med så mycket fint på balkongen. Jag får inte plats med hälften i min trädgård. Eller... beror det på att jag undviker trädgårdsarbete? Jag som före bloggens och facebooks tid hade så fina rabatter...

    SvaraRadera
  2. Förr all del... jag ska inte bara skylla på min internetumgängen, det var innan jag började skriva sångtexter också!

    SvaraRadera
  3. Tycker nog din rapport om balkongen är ganska spännande.
    Förstår inte riktigt heller hur du får plats med allt.

    SvaraRadera
  4. Det är roligt med balkongväxter! I Ystad bodde vi en lägenhet med stooor balkong och till slut hade jag fyllt med den såväl träd som blommor, så grannen skrattade och frågade om vi alls rymdes själva ,-))

    SvaraRadera
  5. Snawitz; Tack :)

    Bloggblad; Nja, får plats och får plats. Det är ju inte särskilt estetiskt eller så där ute. Och sångtexterna är väl en bra anledning!

    Husan; Fast det är inte så mycket som man kan tro när man ser det så här... Det kommer fler balkongrapporter -mest för att jag tycker att det är kul när det händer grejor där i grönskan :)

    Elisabet; Ja, men det är just det där med att få plats själv som är kruxet. Nu har vi ett litet bord och en liten trästol. Sambon sitter ändå där så sällan så "hans" stol fick stå kvar på vinden i år... På så sätt fick jag plats med smultronkrukan och en balkonglåda till ;)

    SvaraRadera
  6. Ja, det är jättekul att läsa om din rapport från balkongen! Hur stor är spindeln egentligen? Den ser väldigt stor ut. Och fin! Jag är egentligen inte speciellt förtjust i spindlar, men de som är mönstrade är fina :-)

    SvaraRadera
  7. Smultron gillar teblad =)

    SvaraRadera
  8. Kattalena; Nej nej den är jätteliten... annars hade jag inte stått där, jag är inte modig när det gäller åttabeningar ;)

    Ejmis; Haha, ja jag såg ju det hos dig :)

    SvaraRadera
  9. Hihi, den som ser så stor ut! :-)

    SvaraRadera