onsdag 18 maj 2011

På förskolan

Det är hästlekis och året är 2008. Sadlar är tunga, men hjälps man åt går det fint. Hästlekisgrupper var kul! Inte minst för att de små barnen sög in kunskap som svampar. Det är rätt häftigt, tycker jag, när en tre-fyraåring har koll på fodersorter, hästfärger, hästens delar, sadelns och tränsets delar och så vidare. Överhuvudtaget klarar barn ofta mycker mer än man tror. Och mycket mycket mer än föräldrarna tror :)

Ibland undrar jag hur jag kunde ställa mig så negativ till förskolejobb när jag som ridinstruktör tyckte att hästlekisgrupperna var så roliga... Å andra sidan tyckte jag inte att lekislägrena var så roliga.
Hur som helst är jag nog ganska omvänd. Det är en bra dos glädje att kliva in genom dörren på dagis och mötas av en hel skara glada barn som ska kramas och berätta!

Och det är ganska härligt när hela förskolan ska sjunga och öva inför en kommande uppvisning. Eller att ha ett gemensamt gympapass ute alla barnen... och att sitta på sandlådekanten och äta piggelinglass.

För övrigt har jag idag fått höra att jag är smutsig. På näsan!
Efter en stund kom jag på att det var mina fräknar som åsyftades. De är inte riktigt borttvättningsbara :)

Nu längtar jag till veckor med sommarjobb!

(och jag är fortfarande imponerad över förskolelärarna som jobbar med detta varje dag. tror att få andra jobb är så intensiva!)

5 kommentarer:

  1. I mitt jobb är kontakten med småttingarna det som jag tycker absolut bäst om!

    Inga skänker så mycket glädje .., så mycket spontanitet.

    SvaraRadera
  2. Elisabet; Ja, det kan jag tänka mig. Jättekul är det, tycker jag, när man kommer till dagis (även om det absolut finns stunder när jag helst skulle vilja vara någon annastans också ;)

    SvaraRadera
  3. Jag som just har varit i Kina ler stort när jag läser det här.
    I Kina gillade man verkligen barn, alla var så himla gulliga med barnen, och barnen var så himla trevliga. Det hänger väl ihop antar jag.

    SvaraRadera
  4. Så mysigt det låter med välkomnandet på morgonen! Tycker att om man bortser från stress och sjukdomar så verkar förskolelärare vara ett fantastiskt mysigt jobb.

    SvaraRadera
  5. Vist verkar det mysigt på förskolan! Men oj så intensivt, jag tycker jag har fullt upp med en liten kille :)

    Fast de där ridlekislektionerna var faktiskt väldigt mysiga. Men för min del rörde det sig aldrig om mer än ett par timmar en dag i veckan... tror det var en lagom dos för att orka med i tempot!

    //Elin

    SvaraRadera