lördag 7 maj 2011

Nora-Pershyttan och en liten krumilurtripp

När tvättstugan var klar, och solen sken från klar himmel bestämde vi oss för att lämna de två små hemma och göra en spontantripp till Nora. Jag har, vad jag minns, inte varit där tidigare.
Liten promenad längs sjön och kik på stationen.
Fika på mysigt café, Da Capo, och titt i kyrkan. Många söta kvarter med gamla trähus... och bilar överallt.
Någon gång ska jag, liksom tre små gummor, besöka marknaden.
När vi var i Nora upptäckte vi också, av en slump, att det var marknad i Pershyttan så det fick bli en sväng förbi där också. Eftersom vi kom bara fyrtiofem minuter före stängning missade vi själva hallabalunset (om det varit något sådant), men fantastiskt vackra omgivningar och jag fann en trevlig man som gjorde superfina skyltar. Sen, när jag blir stor (?) och bor i hus(??) ska jag shoppa en skylt av honom!
Riktigt fina miljöer. Det kan nog bli återbesök faktiskt.
Numera vet jag även var Galleri Dalhem ligger (vi passerade i allafall en skylt).
På hemvägen svängde vi in vid skylten om Fornborg som vi undrat över många gånger på vägen mellan Linde och Örebro. Det var mest en raserad stenmur, men väldigt fascinerande ändå. Kommer ett inlägg på krumilurbloggen (upptäckte precis att det är nästan två år sedan jag skrev där).
Man gick genom skog, hamnade på ett berg och fann en staty... nähä, det var sambon... som lekte fågel ;)
Hur som helst är det ganska häftigt att tänka sig att folk en gång sökt skydd just på denna plats där vi idag lekt runt så obekymrat.
Det är väl ganska så precis vad vi sysslat med idag.
Och jag kommer plötsligt på, nu när det är kvällen, att jag inte har pratat med någon annan människa än sambon på hela dagen.
Ojoj.

7 kommentarer:

  1. Låter som en härlig utflykt. Hur går det med katterna nu ...? undrar nyfiken madame i ett gult hus.

    SvaraRadera
  2. Där vid fornborgen har jag förlovat mig en gång. :-)

    SvaraRadera
  3. Elisabet; Katterna fick ett eget inlägg :)

    Ulrika; Nej, vad roligt! För mig var den helt okänd. Vi har åkt förbi skylten så många gånger men aldrig svängt in. Såg dock att många använder det som grillhak :)

    SvaraRadera
  4. Pershyttan - där har vi varit på besök på en semester en gång. Fint ställe!

    SvaraRadera
  5. Mian; Ja, det var jättefint. Och inte så långt från Christina så nästa gång får det väl kanske bli en tur förbi Striberg också :)

    SvaraRadera
  6. Kan inte låta bli att tycka den sista bilden är helt underbar :) Sol, fin natur och massa glädje! precis så ska livet vara :)

    //Elin

    SvaraRadera
  7. Elin; Precis så var det :)

    SvaraRadera