lördag 14 maj 2011

Kosläpp

Det har blivit lite si och så med bloggandet den här veckan. Både för att min kropp vägrar att bli frisk och för att blogger har legat nere.
Idag var vi i allafall på en av Arlagårdarnas kosläpp...

...tillsammans med 5000 (!) andra. Jag hade ingen aning om att det var så många som åkte på sådant.
Vår placering var väl lite sådär, men kossorna var glada! Det förstår jag, för jag blev alldeles chockad när jag såg hur trångt de bott i ladugården hela vintern. Hur kommer det sig att kraven på hur hästar ska bo skiljer sig så vitt från kossorna?
Bonden själv hade fullt sjå med att förklara för några kor att de inte skulle springa hem igen.
Jag tänker att det måste bli jätteljust att komma ut i solen efter att ha stått i ladugården så länge.
Tipspromenad blev det i allafall. Och efteråt fick vi mjölk och kanelbulle.
En ganska mysig tillställning men lite känsla försvann allt av att det var så väldigt mycket människor. Den där sprittiga sommarkänslan som blir när man sett privata kosläpp eller hästar som släppt på sommarbete, infann sig liksom inte.
Det kan eventuellt också bero på att kroppen (mitt huvud och min hals) vägrar att friska på sig. Två timmars aktivitet kräver minst fyra timmars sömn. Och jag är alldeles säker på att treo måste vara guds gåva till människan.
Sjukt irriterande för en jag som tycker om att hålla igång!

9 kommentarer:

  1. Kanelbulle, mjölk och jättestor orange heliumko!
    Vi har inte kommit iväg på något kosläpp ännu, men jag tror nog att jag klarar mig utan ;)

    SvaraRadera
  2. Mian; Ja, jag sa att jag nog hellre hade kommit dagen efter, haft med egen picknickkorg och bara tittat när de betade rofyllt...

    SvaraRadera
  3. Vilket turistjippo det verkar ha blivit av alla ko-släpp.
    En picknick-korg dagen efter lät som ett bra alternativ.

    Jag skulle göra ett jobb åt Lantmännens ungdomsförbund en gång i tiden , och besökte bönder med kor och grisar. Har en del riktigt dåliga minnen från den resan.

    SvaraRadera
  4. Ja, Treo är suveränt, den bästa medicinen mot värk!

    SvaraRadera
  5. Christina; Jag blev verkligen chockad när jag såg hur de bott. Trodde att djurskyddet kommit längre...

    Elisabet; Oslagbart!

    SvaraRadera
  6. Kosläpp kan vara skoj att se. Men inte när det blir jippo av det. Är det så exotiskt numera så man måste göra det till det?

    Har många gånger ställt mig samma fråga som du. Varför ska vi göra skillnad på hästar och kor. Hästar är ute varje dag. Det är inte kor. Hästar får stå i egen box. Det får inte kor. De ska stå på spalt, med halsband runt sig. När de lägger sig får de grannkossans bakklöv i juvret, en knupp när den andre grannen ska resa sig upp. Här är det heller inte snack om egen foderkrubba. Allt slängs på långbord. Sen gäller det att få i sig mest möjligt. Varför????

    SvaraRadera
  7. Glömde...
    Krya på dig.
    Kram.

    SvaraRadera
  8. Jag har bara varit på kosläpp en gång, det var kul! Också mycket folk men inte 5 000 som tur var :-)

    Här har det varit lika trögt med orken efter förkylningen, men det börjar äntligen bättra sig! Det är jobbigt att inte kroppen vill vara pigg och kry när man börjar känna sig bättre i övrigt. Jag precis som du är van att hålla igång och vara aktiv. Då tänker jag på alla som har kronisk värk, sjukdomar mm. Usch så jobbigt, frustrerande och ledsamt det måste vara...

    Och ja, huvudvärkstabletter i allmänhet och treo i synnerhet är otroligt bra! Fantastisk uppfinning :-)

    SvaraRadera
  9. Synne; Jag har egentligen inget emot spiltor där hästarna sitter fast, men de ska ändå vara såpass att djuret kan ligga ner utan problem... Och de kan de inte ha gjort i den här ladugården.

    Kattalena; Ja, jag har också tänkt på dem. Vilken mardröm!
    Kosläppet var nog en bra familjeaktivitet om man inte hade referenser till mer privata kosläpp och om man stod på rätt ställe. Vädret var iallafall jättefint :)

    SvaraRadera