tisdag 19 april 2011

Vick

I delar av ån har de sänkt vattenståndet. Precis vid bron vid slottet kan man nu räkna till minst fem cyklar...

Idag har det varit vick-på-dagis-dag. På "mitt" dagis. Och ÅH så roligt det var att träffa alla barn igen. Vi har degat och pusslat och bakat sandkakor och gått balansgång. Blåst på onda pannor efter krock, läst sagor, haft middagsvila, räknat halvor, städat, byggt klossar, haft samling och köpt chokladglass av luft för pengar i samma material. Jag har fått kramar och onda ögat, lyssnat, förhandlat, förklarat, medgivit och nekat gett alternativ. Och pratat och skrattat.
Det går liksom inte att jämföra förskolan med skolan. Det kräver... en annan sorts närvaro.
Men det är kul!

I morgon ska jag vara ytterligare en dag med treåringarna.
På tisdag och onsdag nästa vecka ska jag vicka i en årskurs sexa.
Vi kan väl säga att det just nu är en viss bredd på vickandet :)

5 kommentarer:

  1. Det hörs på din entusiasm att du passar bra med små barn. Förresten, gjorde ni deg, eller degade ni som jag gör när jag degar? (Såg för mig hur ni slappar i soffan)

    Jag vickade på förskolan (och lärde mig att dagis är superförbjudet att säga) när jag var tjl och behövde pengar. Men... det var inget för mig. Jag är på tok för lat.

    SvaraRadera
  2. Vad kul det låter! Jag hade gärna sett dig som förskollärare åt min pojke :-D

    SvaraRadera
  3. Bloggblad; Jag tycker att det är väldigt roligt med större barn också. Lågstadiet är det jag helst vill vara på...
    Vi kallar det för att dega när vi bakar med trolldeg :)
    På universitetet är det totalförbjudet att säga dagis. Däremot säger både barnen och fröknarna (förlåt, förskolelärarna) just dagis.

    Kattalena; Det ÄR kul! Fast den primära planen är att då i januari söka lärarjobb... ja i första hand alltså :)

    SvaraRadera
  4. Även om du ska arbeta med äldre barn än dem på förskolan sen när du blir klar så är det jättebra att du har sett hur det är hela vägen från början. Om du förstår hur jag menar. Det är roligt att ha hela bredden och se hur små barn lära sig. Det är ju så mycket som starar i den där åldern.....långt innan de kommer till förskoleklassen i skolan.

    Dessutom är det ju jättebra att få tjäna lite pengar när man pluggar eller hur? ;-)

    Ha en SKÖN fortsättning på påskhelgen!

    SvaraRadera
  5. Så himla bra det är att det finns folk som du, som gillar att arbeta med små barn :-)

    Glad påsk på dig!

    SvaraRadera