onsdag 13 april 2011

Sommarprojekt?

 Idag skulle ha varit sista dagen på vfu:n. I frysen ligger två paket Pigelin redo att delas ut till barnen sista timmen då jag skulle tacka för mig.
Så blir det inte, för igår gick jag hem i kureringssyfte. I morse kände jag mig aningen bättre men ytterst tveksam till om jag skulle hålla mig upprätt en hel dag. Därför ligger Pigelinen kvar i frysen och väntar på bätte tider... eller i allafall på att bli utdelade en annan dag.

Själv tänkte jag att uppsatsskrivande skulle vara en bra idé. Men så fastnade jag bland gamla blogginlägg och bilder. Livsfarligt. Hundratals Lurvig-bilder. Och dem måste jag ju göra något med, frågan är bara vad? En film? Ett fotoalbum?
Har klickat in några här. Den som inte känner för att se en massa bilder kan kila vidare till en annan blogg eller läsa inlägget nedanför om jourhemskatt istället :)

Massa bus och lek som ung gårdshund...


















Ibland blev man så trött att man höll på att rinna ur den lilla biabädden på ridskolans kontor...

...eller att man fick vila i spånet i en box. Så hittade man honom ofta när jag mockade på morgonen :)
Med svansförlamning och feber, två år gammal. Och som han sooov där under täcket.
När matten hade vuxenlektioner låg han i hörnet av banan eller ridhuset. När det var barnlektioner låg han på läktaren eller motionerade någon pappa i skogen och när jag åkte ut och hade privatlektioner satt han någonstans runt banan och kikade :)
Flytt till Örebro och hunden finner sig en husse -som håller mattiderna!
Packat ner sig själv i väskan när hussen och matten ska fara till Azorerna.
Han har alltid varit väldigt förtjust i barn... I alla storlekar visade det sig så småningom.


Många många turer till mattemor och mattefar i Karlskogaland. Egen fäll, egna matskålar, trädgård och prima promenadvägar.
På återbesök i Sigtuna och bus med gamla kompisen Pysenhunden.
Att öppna paket var en favorit. Innehållet var inte det viktiga, det var att slita sönder pappret som var kul.
En av många promenader.
Och det här var ett minimalt urval med bilder. Det finns från kräftskivor, nyår, tävlingar, massor av olika tillfällen och situationer. Ungefär hur många mysbilder som helst med hussen. Dusch och föningar, medicinpysslande, trimmande, träningar,sovstilar, bilder från lek och gos hos dagmatten och ett antal små filmsnuttar. Han var förmodligen en av sveriges mest väldokumenterade hundar. Kanske får det bli ett sommarprojekt -att göra något av bilderna.

13 kommentarer:

  1. Ja, oj .., så mycket man får vara med om när man har djur i sin närhet!

    Tänk, så mycket glädje!

    Och vilken härlig bild den här sista ...

    SvaraRadera
  2. Elisabet; Ja, jag har hittat så många härliga bilder. Det känns lite trist om de bara ska bli liggande i datorn... Fast ett sorterande får nog dröja till sommaren när det förhoppningsvis finns lite mer tid.

    SvaraRadera
  3. Verkligen många härliga foton!

    SvaraRadera
  4. Härligt inlägg!
    Vilken skön hund Lurvig har varit!

    SvaraRadera
  5. Klimakteriehäxan, Emma R och Mian; Det var verkligen en härlig hund! Så oerhört lugn och okomplicerad men samtidigt så väldigt personlig (jag är eventuellt lätt partisk i den bedömningen ;).

    SvaraRadera
  6. Mysiga bilder!!! Underbara :-)
    Tycker att du ska göra både film och fotoalbum, ett bra sommarprojekt!

    SvaraRadera
  7. Han var nog inte bara mest dokumenterade hund, han var väl en av de mest kända i bloggvärlden vill jag tro. En liten (nåja) lurvig hund som väldigt många av oss tyckte vi kände. Han var en stoooor personlighet, snäll och vänlig. Förstår att saknaden är stor.
    Även vi läsare saknar den lurvige med de bruna snälla ögonen.
    Kramen.

    SvaraRadera
  8. Kattalena; Sambon kom på att man kan göra en sådan där bok hos fujifilm. Det tyckte jag var ett prima förslag :)

    Synne; Ja, det har du förmodligen rätt i. Jag konstaterade igår att efter hans bortgång har mitt läsarantal på bloggen nästan halverats...

    SvaraRadera
  9. UNDERBARA bilder på en alldeles fantastiskt fin hund! :-)

    SvaraRadera
  10. Oj - jag har bara missat ett par dagar hos dig, och så har Lurvig lämnat både er och bloggvärlden! Det måste ha varit svårt, det förstår jag trots att jag aldrig haft hund. (Men varit sugen många gånger.)

    SvaraRadera
  11. Vi gjorde en sån bok till barnbarnets 6-årsdag, det var den bästa present hon (och hennes farfar som också fick en) hade fått. Dum som jag var, gjorde jag ingen åt oss. Funderar på att göra en ny till 8-årsdagen. Då är det bara 2 år att täcka in. Den första sträckte sig över hela sex år.

    SvaraRadera
  12. Bloggblad; Det är tre veckor sedan och jag kan bara gratulera om du slapp mina ångestfyllda inlägg de där dagarna :) Här är jättetomt, men accepterat.
    Vi har gjort en sådan där bok till farmor två gånger och det har varit mycket uppskattat. En toppenidé tyckte jag, när sambon föreslog att vi skulle göra en om Lurvig!

    SvaraRadera