måndag 4 april 2011

På kyrkogården

På vägen hem idag strosar jag in på Norra Kyrkogården. Den som hängt med ett tag vet att jag har en viss förkärlek för kyrkogårdar...
Den ena delen är förhålandevis ny och ser ganska välskött ut. Den andra delen, den som är lite gömd bakom en hög, tät häck, ser betydligt... ödsligare ut.
.
På den nyare delen ligger Sture och Signe. Signe var bara fyrtiosju år när maken gick bort och först trettio år senare fick hon dela gravplats med honom.
Trettio år... det är längre tid än hela mitt liv...
Och jag undrar lite när de träffades. Hur ung var hon? Och hur populärt var det hemma då hon talade om att hon träffat en fjorton år äldre man? Sådant kan man fundera på. Och samtidigt konstatera att det måste varit ovillkorlig kärlek eftersom hon, efter trettio års åtskildhet, valt att dela viloplats med honom -Sture.
 På den nya delen ligger också herr agronom, hans hustru leg sjuksköterska och förmodligen deras dotter som var leg psykolog fil.dr.
På den något äldre delen kan man hitta Alvar och Maria. Och jag funderar verkligen på vad symbolerna står för? Klicka gärna på bilden så syns de bättre.
 På den äldre delen ligger också bland annat Hilma Frizze, som blev precis sjuttio år gammal och dog 1947. Namnet är nästan helt bortnött. Denna och många andra gravar ser ut att vara sedan länge bortglömda. Omgivna av lera, torkat gräs och bruna höstlöv. Vem var hon? Finns det någon som minns henne? Något foto? Eller är hon och hennes historia för evigt bortglömd?
Sådant kan man gå och fundera på. En eftermiddag på en kyrkogård några kilometer utanför stan.
Och plötsligt ringer mobilen i fickan. Det är sambon som är på väg hem och undrar om jag vill bli upphämtad.
Ibland har man det bra :)

6 kommentarer:

  1. Du filosoferar så vackert över gravstenarna och vem som ligger där.
    Så brukar jag göra med ibland, mest när det gäller äldre stenar.
    För visst har de en historia att berätta....

    Tänker på de som står på stenarna.
    Några är enkla och har bara namn och årstal samt någon symbol.
    Sen har du de som ska ha hela sin titel på gravstenen. Det måste ha varit viktigt för dom i livet, med titeln alltså...

    Tack för du delade dina tankar om stenarna.

    SvaraRadera
  2. Vill du se bild på Alvar Thunfors?
    http://www.rötter.se/portratt/comment.php?id=51516

    Jag ska söka vidare på symbolerna.

    SvaraRadera
  3. Synne; Det där med vandring på kyrkogårdar kan jag ägna mig åt länge. Och jag brukar också kika mer på de äldre stenarna, men hittade den här gången flera nyare intressanta också...

    Flygaren; Tack! Symbolen uppe till höger tror sambon är godtemplare... Eventuellt...
    Vilken kul sida med alla porträtten... men hu så svårt att hitta.

    SvaraRadera
  4. Nej, men här har jag ju missat din kyrkogårdsvandring och det var samma dag som jag själv vandrade omkring på tre kyrkogårdar!! Tala om lyckat ,-)

    SvaraRadera
  5. Elisabet; Kul att du upptäckte det nu, när inlägget hamnat så långt ner :)
    Jag såg att du också varit på kyrkogårdar den där dagen. Alltid lika... intressant(?). :)

    SvaraRadera
  6. Jag gillar värdefull information du ger i dina artiklar. Jag kommer bokmärke din blogg och kolla igen här regelbundet. Jag är ganska säker på att jag kommer att lära sig massor av nya saker här! Lycka till nästa!

    SvaraRadera