onsdag 13 april 2011

Jourhem

När Lurvig levde pratade vi flera gånger om att bli jourhem för katter. Både för att det var en god gärning och för att han nog skulle ha uppskattat det sällskap. Han var till exempel jättenöjd i stallet när jag red och han fick ligga kvar inne med kattsällskap.
När Lurvig gick bort tyckte sambon att det här med att vara djurfri ett tag kanske inte skulle vara så dumt.
Djurfri var inte min grej, så i lördags bestämde vi att vi skulle anmäla oss som jourhem på försök. Igår mailade jag och knappt en halvtimme senare ringde en trevlig Kicki upp. Nu har vi bestämt att efter skåneresan i påskhelgen ska här finnas saker klara för att ta emot en eller kanske två katter.


"Hur mycket brukar det vara?" Undrar jag. "Är det så att det kanske dyker upp någon till sommaren?"
Då skrattade den trevliga Kicki till och upplyste om att det finns hundratals katter i regionen som inte har någonstans att bo. Sorgligt!
Nu har vi önskat en inte alltför skygg. Både eftersom fröken L är här ibland och för att vi båda har mycket djurvana men inte specifik kattvana.
Det blir nog bra det här. Eller intressant i allafall.
Efter påsk.

11 kommentarer:

  1. Jamen så bra. Jourhem behøvs virkelig. Har både hundar , katter og kaniner innom jag. Det betyder så mycke : )

    SvaraRadera
  2. Julie; Eftersom vi inte alls vet hur varken arbets- eller bostadssituation kommer att se ut när vi studerat klart om i janurai, känns det inte aktuellt att skaffa ett djur nu. Då tyckte jag att jourhem var ett utmärkt alternativ :)

    SvaraRadera
  3. Vilken bra lösning både för er och katterna!

    (vi ska också till skåne i påsk) :) *längtar!*

    SvaraRadera
  4. Emma R; Ja, jag tror nog att det kan bli bra.
    Då har ni en betydligt längre resa än oss framför er! Jag som tycker att våra sex timmar är mer än tillräckligt :)

    SvaraRadera
  5. Men vilken fin ide och god gärning! Tror ni kommer bli fast och någon kommer ni säkert få svårt att lämna bort.. ;-)

    Det är så fruktansvärt vilket slit och släng många katter är.. :-(

    SvaraRadera
  6. Elisabet; Ja, äntligen, tycker jag :)

    Pillan; Haha, ja jag tror alldeles säkert att du har rätt. Sambon har också varit inne på det. Vi får väl se hur det blir... :)

    SvaraRadera
  7. Spännande! Och en riktigt bra sak att göra! Finns så många behövande katter. Och det är nog svårt att släppa dem sen, det kan jag verkligen tänka mig :-)
    Katter är ju lite lättare att ha, blir inte lika bunden.

    SvaraRadera
  8. Tycker ni gör rätt som blir jourhem. Det skulle Lurvig gillat...
    Svårt att skriva hans riktiga namn, för för oss var han ju just Lurvig.
    Kramen.

    SvaraRadera
  9. Bra initiativ tycker jag! Tror att en bra investering är ett katträd så kanske ni slipper rivmärken på möblerna!

    SvaraRadera
  10. Kattalena; Nä, det är lite tanken. Och dessutom vill vi inte köpa ett nytt djur eftersom vi inte vet hur det kommer att se ut när studierna är klara. Då är jourhem ett bra alterantiv...

    Synne; Ja, han var ju det på bloggen... och jag tänker fortsätta låta honom vara det när han nämns här :)

    Anna; Vi ska åka runt och kika lite på vad som kan behövas. Hoppa på att hitta ett katträd som inte är så stort... eller dyrt.

    SvaraRadera