torsdag 28 april 2011

Ett kissekattprojekt

Ikväll ringde telefonen... det var ägaren till katthemmet som tyckte att nu var det dags för oss som jourhem att ta en kissekatt... eller två faktiskt.
På lördag ska vi hämta två transportburar på katthemmet och sedan bär det iväg för att hämta fyrbeningarna. Det är två katthonor, en åttaåring som är kastrerad och en okastrerad fyraåring. Än så länge ser jag dem som mitt nya projekt. Den äldre honan  har haft problem med rumsrenheten, så steg ett är att se om det beror på missnöje, uvi, eller något annat. Drömmen vore förstås att en flytt får henne på andra tankar, men det kan förstås bli sämre också. Vi är inte beredda på att ha en icke rumsrenkatt i längden...
Så ska de så fort som möjligt avmaskas och behandlas för öronskabb... Och så småningom id-märkas, vaccineras och den yngre ska kastreras.
Ett projekt som sagt.
Men de ska vara vänliga och vana vid hundar och barn. Den äldre är visst kelig mot alla, medan den yngre håller sig till en person. Hon väljer säkert sambon isåfall, det gör de flesta djur :)
Jag är redo. Tror jag.

7 kommentarer:

  1. Å, så spännande!! Hoppas att det går bra!

    SvaraRadera
  2. Elisabet; Ja, jag är lite skeptiskt mot det här med rumsrenheten. Vår lägenhet ser ju inte riktigt ut så att man kan begränsa ytor genom att stänga dörrar (rekommendationen var annars att hon i början bara skulle få använda toalett, kök och hall. Allra först skulle de helst vara bara på toaletten, men den är ju så pytteliten att jag inte skulle vilja stänga in någon levande varelse någon längre stund.... SÅ vi får väl se. Alla mattor bort.

    SvaraRadera
  3. Spännande, spännande....

    Säger som jag brukar. Vilken tur katterna har som ska få komma till er.
    Är övertygad om att ni kommer klara detta gallant.

    Men hur man ska få en gammal katt att gå på låda har jag ingen aning om. Berätta gärna hur ni gör. (Tycker sånt är intresant.)

    SvaraRadera
  4. Säger som Husan. Vilken tur att vara katt och få komma hem till er.
    Tror det går bra att lösa det där med rumsrenheten. Låt inte papper eller post ligga på golvet heller. Sånt är kul att kissa på ser du :))

    Håller tummarna.
    Kramen Synnöve.

    SvaraRadera
  5. Vad spännande! Önskar er all lycka till!

    (Många katter vill ha sin toalåda lite i skymundan och kan sluta använda den därför. Den kan också föredra en viss sorts kattsand men katthemmet kanske redan har provat sig fram? Sedan finns Feliway som man kan sticka i kontakten och som ger en lugnande effekt. Det kan hjälpa vid just såna problem)

    SvaraRadera
  6. På IKEA finns madrasskydd som man kan ha över soffan om man är rädd om den. Vi skaffade sånt när vår katt blev sjuk. Jättebra att veta att inget kom igenom om olyckan skulle vara framme.

    Spännande med katterna! Jag tror det kommer att gå bra! Är de här två vana att bo tillsammans?

    Lycka till! Ska bli roligt att se bilder på dem. :-)

    SvaraRadera
  7. Husan; Den har tydligen nyss och plötsligt börjat göra det och ägaren hade funderat på att ta bort den. När en katt plötsligt börjar med en sådan sak får man väl tro att det beror på något, och är det uvi är det ju lättlöst :)

    Synne; Nä, vi brukar inte ha papper på golvet, annat än om posten kommer indimpandes när vi inte är hemma. Och nåde den som kissar på mina räkningar ;)

    Monica; Ja, jag läste om det. Vi får se hur det fungerar och hålla utkik efter orsak till att börja med. Det kan ju vara så enkelt att det är uvi... Vår toalett är så liten att det inte finns direkt några val när det handlar om var den ska stå :)

    Tankevågor; Enligt den katterna bor hos nu sker det bara på golvet. Är det så att den kissar i möblerna är det faktiskt så hårt att då får de ordna så att den får bo på katthemmet istället (säger jag nu innan jag fått någon relation till den).

    Som jag har förstått det är det mor och dotter så de är väldigt vana att bo tillsammans.

    SvaraRadera