tisdag 5 april 2011

Alvar på gravstenen

Så länge jag spatserar runt på kyrkogården håller jag mig till spekulationer. Men om jag sedan får en kommentar från fröken Flygare med länk till en bild på någon av människorna på gravstenarena, då blir jag förfärligt nyfiken.

Här har vi Alvar Thunfors, 16 år gammal. Han är född i Torp i Medelpad och uppvuxen med pappa Alfred, som var kontorsbiträde, och mamma Märta på Fränsta station.
Hur han träffade hustrun Maria och varför de ligger begravda i Örebro har jag ingen aning om. Däremot törs jag nu spekulera om symbolerna på stenen. Alvar var järnvägstjänsteman i Vännäs och en mycket aktiv medlem i centralstyrelsen för Svenska freds- och skiljedomsföreningen under i allafall 1930-talet. Symbolen uppe i högre hörnet kan alltså visa att han var frimurare och symbolen nere till höger kan visa att han var kristen. VFM kan betyda vad som helst, exempelvis Vännäs FriMurare, Västerbotten FriMurare... eller något helt annat.
Symbolen nere till vänster, den med katterna och förkortningen Djr V... tja... Djurvän?
Och uppe till vänster då?
Bilden på Alvar finns, bland många andra bilder, här. Spännande sida.

Och jodå, jag har egentligen betydligt viktigare saker att ägna mig åt. En B-uppsats till exempel.
Snart.

2 kommentarer:

  1. Oj, vad häftigt. :)
    Kul att faktiskt kunna få reda på saker om människor sådär. Internet ger en väldigt många möjligheter..

    SvaraRadera
  2. De la realidad; Ja, visst är det så. Nu hade jag visserligen inte tänkt springa och googla på namnen på gravstenarna, men när det dök i en kommentar så...

    SvaraRadera