tisdag 22 mars 2011

Vår på riktigt

Hela dagen sitter jag med på studiedag. Tittar kursplan och mål i Svenska och lyssnar på diskussioner om det ena med det tredje.
Äter medhavd lunch, blir bjuden på smaskig kaka och ser lekande barn genom personalrummets fönster. När jag slutar knatar jag iväg och hämtar Lurvig.
Ljumma vindar bidrar till ett beslut om att knata några busshållsplatser bort innan vi ska kliva på.
Sopade vägar i industriområdet, framgångslöst spanande efter tussilago, omvägar runt stora djupa vattenpölar, talgoxekvitter i träden, krokus, snödroppar och vårlök i trädgårdarna. En duva på en skorsten. Underbart!

En biltvättande man som ler med hela ansiktet.
"Nu är det vår" hojtar han när vi passerar.

Och vips var vi hemma. Lurvig har vandrat längre än på snart två år. Schampo och salva i lätt irriterade tassar, men inte är mycker mer nötta än innan vi började gå.
En härligt vårig stadspromenad!

9 kommentarer:

  1. Å, det låter härligt! Ni är längre komna i våren än vad vi är. Men vänta bara .., och så roligt för Lurvig att det fungerar med tassarna.

    SvaraRadera
  2. Härligt med lurvigtassar!
    Blir galet avis på våren!!!!!!

    Här råder snöstorm, med 20 m/s på kalfjället och en utfärdad klass 1 varning. Kryssade mig igenom enorma snödrivor, blev förblindad av de lössnöfyllda vindbyarna och fick vada genom snön som totalt drvit igen över den tidigare plogade vägen fram till vårat hus. Fick inte heller upp den igensnöade grinden så jag fick lyfta över hundarna över staketet... Fjällräddningen jobbar tydligen för fullt och männiksor är försvunna i vädret, så trots allt känner jag mig glad i stugvärmen. Nu väntar jag bara på att sambo skall komma hem helskinad från sitt sena jobbpass, och att han inte snart ringer för att han sitter fast någonstans efter vägen. Krokusar och snödroppar känns med andra ord väldigt avlägsna just nu... :(

    SvaraRadera
  3. Åja...vist er det helt ljuvligt nu. Våren er underbar...alla nye ljud, dofter og færger : )

    SvaraRadera
  4. Elisabet; Ni brukar ju vara långt före oss därnere. Fast Malmö har slagit oss för länge sedan. Farmor började för flera veckor sedan rapportera om alla blommorna i parken :)

    Emma R; Åh FY! Jag tycker att norrland är fint, men just nu skulle jag verkligen inte vilja byta. Vi som klagat över att det småblåst lite kyligt här idag :)

    Julie K; Ja, visst är det underbart. Hela världen vaknar liksom upp... inklusiver alla människor som gått med blicken i backen hela vintern :)

    SvaraRadera
  5. Ja, så skönt att höra att tassarna orkade med en långrunda! Vi har också haft lite vårigt här idag. Det ger hopp om att det snart blir varmt igen!

    SvaraRadera
  6. nu tittar alla fram ur vinteridet, härligt! Efter den här vargavintern kan man inte annat än att njuuuta nu när det blivit vår. Jag har inte hittat några vårblommor än, bara blad här än så långe men snart så... :)
    Wilma får ont i tassarna av allt väggrus, stackarn (stavas det med ett eller två g? du som är fena på svenska) jag önskar de kommer och sopar bort gruset snart.

    SvaraRadera
  7. Kattalena; Ja, vi kommer ju ner till påsk och då räknar jag med att ni nästan har sommar ;)

    Matte; Lurviggs tassar gillar inte heller gruset. Anledningen till att jag valde att gå är att de varit så tidiga med sopningen i år. Det var sopat större delarna av vägen och där det inte var det kunde han oftast gå på kanten.
    Jag skulle för övrigt också välja två g i väggrus, för något rus av vägen får han inte :)

    SvaraRadera
  8. Vill också ha vår..!
    Här är de bara snöstorm ute och har så varit i flera dygn ;-((

    SvaraRadera
  9. Åh vad skönt för Lurvigs tassar att det gick bra, och skönt för honom att få en sån lång promenad!

    SvaraRadera